Fotograf: Wikimedia Commons

På 90-talet designade den här japanen några enkla symboler – idag använder hela världen hans emojis

"Jag hade aldrig trott att de kunde bli så populära internationellt."

Shigetaka Kurita var i farten redan tio år innan smartphones och AppStore fanns till.

Han designade de första, väldigt enkla, emojisarna, som kom ut på japanska telefoner 1999. Kurita hade då ingen aning om den otroliga globala spridning hans små symboler skulle få.

"Först designade vi [emojis] bara för den japanska marknaden. Jag hade aldrig anat att de kunde bli så populära internationellt" säger Kurita till The Guardian.

Han hämtade inspiration ur kinesisk manga, eftersom den effektivt förmedlade känslor; och skapade även det pixelformat som används idag. Det var hjärt-symbolen som först fick störst spridning.

Den ursprungliga uppsättning av cirka 200 emojis som Kurita skapade, har lagt grunden för dagens uppsättning av nästan 2000 varianter.

Numera har populariteten av emojis exploderat världen över. 

Den enkla förklaringen till varför 92% av mobilanvändare föredrar emojis, är att de förmedlar känslor bättre än ord, enligt Emoji-rapporten från 2015.

Kurita tror att emojis kommer att utvecklas vidare med lokala inslag. Mycket riktigt, godtogs nyligen den första nationella emojin, då Finland fick sin bastu-symbol godkänd av Unicode Consortium, en myndighet som bestämmer vilka emojis som inkluderas i det universella mobilspråket som används i Android och Apple mobiler.  

Kurita menar också att att människor från hela världen har väldigt likadana reaktioner till emojis, som hjärtsymbolen. Män världen över tror att det förmedlar romantik, medan kvinnor tycker att det mest är en gullig grej, skriver Wall Street Journal.  

År 2015 var den mest använda emojin ett ansikte som gråter av lycka.

LÄS MER: Snart i din smartphone: Finlands nya bastu-emoji

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.