ANNONS
1 av 3
Bildspel: Andreas Drufva, marknadschef på Naturskyddsföreningen.

Julens bästa investering: Natural Reality

I går utnämndes VR-glasögon till årets julklapp. Naturskyddsföreningen utmanar den svenska julhandeln och lanserar istället Natural Reality: en klimatsmart 360-upplevelse som är tillgänglig för alla.

Den virtuella verkligheten har fått sitt stora genomslag i år, och nu blir alltså VR årets julklapp. Därmed kommer också allt fler kunna simulera fysisk närvaro i en digital värld, i framtiden. Naturskyddsföreningen kontrar snabbt genom att slå ett slag för den verkliga verkligheten och lanserar ett helt nytt begrepp: Natural Reality.

Naturskydds-föreningen

Naturskyddsföreningen är en ideell och partipolitiskt obunden miljöorganisation med 224 000 medlemmar. Kärleken till naturen är föreningens drivkraft. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är föreningens viktigaste arbetsområden.

Genom att ge en gåva eller bli stödföretag är ditt företag med och bidrar till arbetet för en hållbar framtid. Läs mer om hur du och ditt företag kan samarbeta med Naturskyddsföreningen

 

 

"Det handlar inte om att vi är emot VR som fenomen, tvärtom ser vi massa spännande möjligheter i den virtuella världen i framtiden. Men, vi ska inte inte glömma bort den storslagna 360-upplevelsen som ligger runt knuten också", säger Andreas Drufva, marknadschef på Naturskyddföreningen.

Människor mår bra av att vara ute i naturen, och dessutom blir de mer angelägna om att vårda den, ju mer de vistas i den. Därför kan det vara bra att påminna om naturens storslagenhet så här i jultider, när folk planerar sina julklappsinköp.  

"Vi hoppas ju att trenden att tänka hållbart och klimatsmart även gäller svenskarnas julklappsinköp. Därför hoppas vi att många företag och privatpersoner ger en julklapp till miljön i år", säger Andreas Drufva på Naturskyddföreningen. 

Faktum är att julen är den tiden på året då gåvor till välgörenhet slår i taket. Det gäller både gåvor från privatpersoner och företag. Och företags stöd till välgörenhet har ökat de senaste tio åren. 

"År 2006 skänkte företag knappt 200 miljoner kronor medan summan år 2015, var uppe i över en miljard - en fantastisk utveckling", säger Andreas Drufva.

Men i takt med att gåvorna till välgörenhet blir allt fler, ökar också konsumtionen av prylar, allra mest under julen. I år väntas julhandeln omsätta mer än 75 000 000 000 kronor – ännu ett nytt rekord. Naturskyddsföreningen arbetar aktivt för att sätta den ökade konsumtionen i en större kontext.

"All konsumtion är egentligen inte dålig, men vi lever i dag i ett slit och släng-samhälle som är ohållbart och skadligt för miljön. Genom att främja en hållbar produktion och konsumtion, kan vi bidra till att påverka de stora globala miljöproblemen. Det kan till exempel vara att minska utsläppen av växthusgaser, stoppa utfiskningen av haven och minska spridningen av giftiga kemikalier", säger Andreas Drufva.

Ett företag kan på flera sätt att stödja Naturskyddsföreningen. Dels via gåvor, vilket är vanligt kring jul, dels via strategiska, mer långsiktiga samarbeten, något som Naturskyddsföreningen förespråkar. 

"Genom att stötta Naturskyddsföreningen visar företaget, både sin personal och sina kunder, ett genuint intresse och engagemang när det kommer till miljöfrågan. Personalen kan också känna stolthet i att just deras arbetsplats valt att ta ett samhällsansvar genom att arbeta för en hållbar framtid", säger Andreas Drufva. 

I privalivet kan man börja med att inte köpa onödigt många julklappar. Därför erbjuder Naturskyddsföreningen i år en alternativ julklapp – Tackklappen – som man kan man ge till någon som gör miljösmarta val varje dag. En tackklapp är alltså en gåva till Naturskyddsföreningens långsiktiga arbete för en hållbar framtid.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär