Fotograf: Panasonic/Youtube

Panasonics påkostade projekt: En robot som viker tvätt

"Laundroid" har tagit tio år, och kostat 60 miljoner dollar, att utveckla.

Elektronikjätten Panasonic har investerat 60 miljoner dollar i en tvättrobot som kan vika din tvätt.

Tvättroboten har av kritiker har beskrivits som en löjlig uppfinning. Detta bör också ses i ljuset av att det tog hela tio år att utveckla den. Tvättroboten går under benämningen Laundroid, skriver BBC.

Uppfinningen ska kunna vika en skjorta på tio minuter och väntas vara ute på marknaden nästa år. Den är stor som en garderob, och öppnar upp ett gap som sedan olycksbådande sväljer dina nytvättade plagg – för att sedan spotta ut dem färdigvikta och redo för garderoben. Någon prislapp för detta åbäke är ännu inte känd.

Panasonic påstår att den genomsnittliga människan spenderar 9 000 hours, eller 375 dagar, av sitt liv med att vika tvätt, enligt BBC.

Projektet har haft flera utvecklare och Panasonic uppger att de bara står för tio procent av finansieringen.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Vice vd:n som pausar karriären för att bli 'skibum' i Alperna: ”Har fått mig att bli en lyckligare människa”
  2. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  3. Topp 10: Hetaste köplägena på Nordens börser just nu
  4. Domen: Här är bristerna som gör att Tesla Model 3 ratas av inflytelserika Consumer Reports
  5. Larver har blivit ny miljardindustri – riskkapitalister kastar pengar efter bolaget som ska säkra framtidens mat
  1. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  2. De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om
  3. Flygbolag går i konkurs – svenska flygplatser drabbade när alla avgångar ställs in
  4. FI övervägde att dra in tillståndet för Avanza Pension – som istället varnas och bötfälls
  5. Två styrelseledamöter köper aktier i Swedbank

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.