Säljer gammal mat – håvar in 36 miljoner i riskkapital

Deras affärsidé: att sälja varor med kort datum och minska matsvinnet. Matsmart värderas nu till 245 miljoner kronor.

Matsmart vill fortsätta växa och tar nu in 36 miljoner kronor i nytt riskkapital. Förutom de befintliga ägarna i form av GP Bullhound, Edasta Venture och Northzone tillkommer affärsänglarna Magnus Lindestam, Michael Knutzon, familjen Wattins riskkapitalbolag Inbox Capital samt Tedlex Partner, skriver Breakit.

Enligt Karl Andersson som är vd och en av grundarna av Matsmart var det initialt planerat att ta in 20 miljoner kronor men intresset var stort.

"Våra kunder älskar kombinationen av att fynda och samtidigt göra något bra för miljön. Nu vill vi att fler ska få upp ögonen för oss. Parallellt med satsningen i Sverige börjar vi inom kort att leverera till Norge – och vi är nyfikna på fler marknader" säger Karl Andersson.

Emissionen sker i form av preferensaktier och bolaget värderas nu till 245 miljoner kronor.

Matsmart har som affärsidé att sälja varor med kort datum och minska ned på det svinn som finns i distributionsleden. Företaget har växt snabbt och omsatte nära 26 miljoner kronor under 2015. I år är siktet inställt på att nå närmare 70 miljoner kronor i omsättning.

"Vi är väldigt nöjda med rundan och med våra investerare. Vi har hittat aktörer som långsiktigt kan följa med, och inte minst bidra till, att vi lyckas på resan som vi har framför oss" avslutar Karl Andersson.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.