Ny Studie: Nu vill hälften av svenskarna bli entreprenörer

Det råder ingen tvekan om att Sverige är ett utpräglat startup-land. Och det gäller tydligen inte bara tech-eliten, utan hela befolkningen.

Svenskar är i ökande grad positivt inställda till att starta eget företag 2016. Det avslöjar den årliga undersökningen Amway Global Entrepreneurship Report.

I rapporten ingår en undersökning av företagarandan (AESI), och den visar att Sverige sticker ut globalt sett:

"Det har skett en stor attitydförändring de senaste 20 åren. Traditionell ingenjörskunskap, utbredd internetmognad och sociala medier har lagt en ny plattform för entreprenörskap i Sverige, se bara på företag som Spotify och Klarna" säger Dr. Terrence Brown från KTH, och fortsätter:

"Förebilderna har också blivit väsentligt fler, och lyfts fram på ett nytt sätt, och därmed har uppfattningen att vem som helst kan bli entreprenör förstärkts i samhället."

Brown menar att detta borde leda till fler startups på kort sikt. 

Andelen svenska kvinnor som kan tänka sig att starta eget har också ökat. Andelen kvinnor som vill starta egen verksamhet växte under året till 57 procent, en ökning på 11 procent. 

"Egenföretagande med låg risk och litet behov av kapital innebär att fler kvinnor tar steget att starta eget,” säger Brown.

Här är nyckeltalen från entreprenörs-studien:

  • 62 % av svenskarna ser eget företagande som en attraktiv karriärmöjlighet
  • 58 % anser sig ha kompetens att starta egen verksamhet 
  • 42 % skulle inte ge upp sin dröm om en egen verksamhet på grund av socialt tryck

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant