De ger sig in i snabbmatskriget – med billigt lyxkäk från finkrogarna

Nu tar en ny startup fighten med UberEats och kompani i Stockholm.

Uber, en av delningsekonomins fanbärare, gav sig nyligen in i det svenska snabbmatskriget när de lanserade UberEats i Stockholm.

Konkurrensen är hård. Så hur goda är utsikterna för en ny startup i branschen att lyckas?

LÄS ÄVEN: Nu drar snabbmatskriget igång på allvar – Idag lanseras Uber Eats i Stockholm

Max Ladow och Johan Lagerholm, grundare av Foodiebag, är dock optimistiska – de har hittat sin egen nisch.

”Idén grundar sig i att vi ville förenkla för människor att laga och äta mer kvalitativ mat”, säger Max Ladow.

Foodiebag levererar mat hem till dörren, men inte vilken mat som helst; menyn består av signaturrätter från ett handplock finare Stockholmsrestauranger. Maten levereras förberedd för att enkelt tillagas hemma, ett koncept som syftar till att hålla maten färsk.

”Matleveranser har ökat lavinartat i popularitet de senaste åren, vilket är en fantastisk möjlighet för oss krögare. Dock finns risken att färdiglagad mat blir skakad eller kall under transport. Med Foodiebags koncept är de förberedda råvarorna individuellt paketerade och behöver inte värmehållas under leverans” säger Mats Broström, VD och grundare av Restaurang Grodan som är en av restaurangerna Foodiebag samarbetar med.

Övriga anslutna restauranger är Brasseriet, Rolfs Kök, Trattoria Montanari och YOI.

Tjänsten används via en app eller hemsidan, och priserna uppges vara lägre än vid bordsservering på restaurangerna.

Än så länge är tjänsten endast tillgänglig innanför tullarna.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.