Från högstadielärare till börs-vd – så lyckades Kristina Lindhe skapa en internationell modegigant och bli mångmiljonär på köpet

"Jag är ju 58 år och har i alla fall börjat lära mig att säga nej, men det finns så mycket jag vill göra".

Likt Astrid Lindgrens barnboksfigur Kajsa Kavat har Lexington-grundaren Kristina Lindhe alltid varit en modig person som precis som Astrid Lindgrens sagofigur vill ha fint omkring sig. Som före detta högstadielärare har mottot ”Klarar du 30 stycken 14-åringar klarar du det mesta” banat väg för Lexington-sagan.

Lexington-grundaren Kristina Lindhe inledde sitt segertåg över världen med inredning inspirerad av New England-stilen 1997.

Arkitekten Peo Oskarsson har beskrivit stilen som att ”den andas sköna kvällar och avslappnat umgänge”.

Karakteristiskt är signalflaggor, skeppstillbehör och amerikanska flaggans färger, men också minimalism.

”Det klassiska nybörjarfelet är att blanda massa stilar och personliga saker. Knepet är att våga gallra bort”, säger Kristina Lindhe.

Under senare år har Lexington adderat kläder.

Bolaget finns idag på drygt 20 marknader, men Kristina Lindhe menar att hon kan ha hela världen som arbetsfält.

”Jag har träffat alltifrån Hollywood-stjärnan Alec Baldwin som bara älskar våra servetter, dukar och skjortor till en kvinna i Peking som var återförsäljare av våra varor i Mongoliet. Hon frågade om jag kunde hjälpa henne inreda sitt hem”.

Stilen är sprungen ur det amerikanska frihetskriget som inleddes med slaget vid Lexington 1775.

Då VA.se talar med Kristina Lindhe befinner hon sig i Brooklyn-stadsdelen Williamsburg för att fotografera höstkollektionen för 2017.

Det blir mycket stickat, nya kvaliteter på färger och nymodigheter på jackfronten.

58-åringen är en bestämd och modig dam och jag slås av att hon på många sätt liknar Astrid Lindgrens barnboksfigur Kajsa Kavat.

Denne ställer sig på torget som 6-åring för att sälja karameller då mormor (låtsasmormor) brutit benet. Hon satte också upp gardiner och tog hand om julstöket.

Kristina Lindhe är minst lika djärv och vill inspirera alla kvinnor till mod.

”Jag får många förfrågningar om att hjälpa till med affärsidéer, men hinner inte. Mitt bidrag är att ställa upp som talare. Det finns mycket affärsidéer därute och jag vill uppmana kvinnor att tänka större”.

Som ung fick hon fria händer att sy och sticka och till med måla om väggarna i barndomshemmet i Nyköping.

Huset hade också en möbelsnickerifabrik i källaren som blev första producenten till NK Verkstäder, vilket var Nyköpings största industri en gång i tiden.

”Som barn trodde jag att alla hade ett möbelsnickeri i hemmet”.

I skolan var hon en ledartyp. Inte gängledare, utan mer att hon fick saker och ting att hända.

Det var en självklarhet att studera vidare och hon utbildade sig till högstadielärare.

”Lärare är det tuffaste du kan göra. Knepet är att få tonåringar att känna att du har äkta engagemang”.

Parallellt med arbetet föddes idén att öppna sommarbutiker.

Inspirationen kom under seglatser på Östkusten.

Hon insåg att den kustsidan saknade inrednings- och klädbutiker i hamnarna, vilket fanns i så gott som alla hamnar på Västkusten.

Snart märkte hon dock att affärsidén inte höll eftersom säsongen är kort och styrs av väder och vind.

Hon flyttade i stället till Stockholm och slogs av att människor faktisk kan livnära sig på hennes stora hobbies – färg, form och mode.

Efter att startat filtbolaget Arctic Wool Design och lärt sig sortiment och säsonger blev det snart dags för Lexington.

Inspirationen kom från New Englands arkitektur.

”Det är inte bara Skandinavier som tilltalas av stilen, utan hela världen. Den är lätt att ta till sig och står för kvalitet och värderingar”.

För en mindre summa kom hon via ett svenskt par över rättigheterna till Lexington-varumärket.

Genom små investeringar samt Almi-stöd kunde Lexington få snurr på verksamheten från dag ett.

Resten är som man säger historia.

Lexington har aldrig gått med förlust sedan starten 1997 och har också utsetts till DI Gasell flera år på rad.

”Vi kom ut med något nytt och det blev inga problem att bygga upp distributionen i Sverige. Redan första året startade vi också i Norge”.

Bara ett par kuddar på Lexington kan idag kosta tusentals kronor, men Kristina Lindhe menar att det handlar om vardagslyx mer än ren lyx.

Det tog 17 år innan hon fick Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj 2014, men hon var också blott 17 när pappan gick bort.

I lilla Nyköping kändes det som att hon fick stämpeln ”flickan vars pappa gått bort”, men hon tycker inte att händelsen har påverkat hennes liv negativt i övrigt.

Drivkraften har ändå funnits sedan barnsben.

Då hennes egna barn skulle uppfostras blev hon bullmamma i bemärkelsen att det ofta var öppet hus.

Under årens Lopp har Lexington gått igenom en del stora förändringar. Den första skedde 2003 när ledningsgruppen stuvades om och hennes man kom in på heltid. Den andra när finanskrisen slog till 2008/2009.

Plötsligt fick Lexington minska ambitionerna att expandera till två marknader per år och fokusera på att vårda befintliga marknader.

Lexington har idag strax under 130 anställda, inklusive dotterbolag, och är noterat på First North sedan 2015.

Aktien fick en flygande start, men har gått kräftgång under senare tid.

Kristina Lindhe menar att det bland annat beror på att Lexington brottats med dollarns effekter samt att luften gick ur marknaden i Norge vid oljekrisen.

Samtidigt tornar ett nytt orosmoln upp sig på horisonten i form av USA:s nye president Donald Trump.

”Vi bor i Bromma, men har också bostad i New York. Det var helt tyst när jag kom till Brooklyn för fotografering”.

Det fina i kråksången är att Lexington inte är så beroende av USA då produktionen till stora delar ligger i Portugal.

Samtidigt är USA precis som Tyskland en av Sveriges största exportmarknader och Kristina Lindhe känner ändå oro över om Donald Trump gör slag i saken och river upp handelsavtal Barack Obama banat väg för.

”Sverige är knappast i fokus för Donald Trump och han är långtifrån lika imponerad av oss som vi själva är”.

Hon känner också oro för nya valutaeffekter och förbereder sådana scenarion så gott det går.

Parallellt arbetar Lexington intensivt med flerkanalsstrategier för att rida på digitaliseringsvågen fullt ut.

Lexington har bland annat inlett samarbete e-handlare som Boozt.com, men också MQ.se.

Kristina Lindhe hoppas att kombinationen av bolagets unika profil och samarbetet med e-handelsbolag ska hålla de stora drakarna stången.

”E-handelsjättarnas styrka ligger i processerna. Säger någon att röd skjorta gäller dröjer det inte länge förrän alla har det i sortimentet. Men vi håller hellre fast vid vårt koncept och behöver inte konkurrera genom röda skjortor”.

Kristina Lindhe och hennes man är mångmiljonärer genom Lexington-aktier.

Hon tycker att pengarna visserligen har gjort livet mer bekvämt, men konstaterar att det är ”resan dit som är det roliga”.

Hur går det att jobba så nära din man?
”Det är fantastiskt att få dela upplevelsen med honom. Vi har stor respekt för varandras områden. Jag driver produkt, design, marknad och PR, medan han ansvarar för sälj och export”.

Du känns som en Duracell-kanin. När kopplar du av?
”Nu råkar min man fungera på samma sätt. Sedan har jag ett stort socialt kontaktnät via arbetet. Så enda gången jag är riktigt ledig väljer jag familjen”.

Inte ens då sitter hon still, utan strövar runt naturområden kring lantstället i Sörmland.

”Jag är ju 58 år och har i alla fall börjat lära mig att säga nej, men det finns så mycket jag vill göra, haha”.

Då VA.se frågar henne om hon i backspegeln skulle göra något annorlunda med Lexington finns inte frågan i hennes världsbild. På ett lite uppstudsigt Kajsa Kavat-sätt svarar hon:

”Gjort är gjort och går inte att göra något åt. Jag planerar mest framåt”

5 tips på hur man lyckas göra en Lexington, enligt Kristina Lindhe:

1. Stäm av affärsidén med någon som du litar på för att hitta rätt från början. Det är lätt att bli lite för entusiastisk och blind för eventuella brister.

2. Ha en mindre och enkel budget så att du smidigt får koll på ekonomin och kan fokusera på affärsidén.

3. Våga tänka stort. Det finns många affärsidéer att ta tag i.

4. Tanka energi för att orka.

5. Bara kör.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Rymdlegendar försvarar Elon Musks marijuana-rökning: Han är det bästa vi haft sedan Thomas Edison

För dig som prenumerant