Därför är Sverige bäst i världen på Unicorns (efter Silicon Valley)

Hur kan ett land med endast tio miljoner invånare producera så många globala succéer? Vi tittar närmare på fenomenet.

Det råder en digital storhetstid i Sverige.

I veckan utsågs Stockholm till världens näst bästa ekosystem för startups av riskkapitalbolaget SparkLabs, som gör en ranking varje år.

Silicon Valleys 79 unicorns – tech-företag som värderas till mer än en miljard dollar – är i en klass för sig. Men sett till invånarantalet är Sveriges sju unicorns (med många nya på gång) en stor bedrift. Lägg därtill att nästa europeiska stad på startup-rankingen är London, på nionde plats.  

I ett europeiskt sammanhang slår svenskarna alltså klart översin vikt. Förra året stod svenska startups för hela 30 procent av det totala europeiska värdet av unicorns, enligt en rapport från investmentbanken GP Bullhound. Dessutom blev Spotify i fjol kontinentens största unicorn, då de ersatte en annan svensk jätte; Skype.

Stockholm ses som det ledande ekosystemet i Sverige, men även andra städer har lyckats. Malmö har skapat en blomstrande startup-scen, främst inom spelindustrin, skriver Business Insider Nordic. Även Göteborg har lyckats med att bygga ett framgångsrikt startup-kluster.

Det svenska tech-fenomenet har med god anledning uppmärksammats runtom i världen. Forbes, TechCrunch och Techradar är bara några av de internationella medier som försökt besvara frågan:

Hur kan ett land med endast tio miljoner invånare producera så många världssuccéer?

Sverige verkar ha hittat något speciellt. En jämförelse med de framgångsrika nordiska grannarna visar att svenska startups sedan år 2000 producerat lika stort marknadsvärde som de finska, danska och norska motsvarigheterna sammanlagt, enligt TechCrunch.

En lång tradition av tekniska uppfinningar, blandat med en stark kultur av entreprenörskap, kreativitet och platta hierarkier, har visat sig vara det gyllene recept som gett upphov till så många startup-succéer. Lägg därtill Sveriges generösa välfärdsstat.  

Entreprenörsanda och kreativitet på internationell skala
Detta har kommit till uttryck genom företag som Volvo och IKEA. Därtill har svensk kreativitet, i stil med succéer som Absolut Vodka, varit en viktig ingrediens för att marknadsföra startups.

Dessutom har svenska företag länge varit bra på att internationalisera sig mot nya marknader tidigt, något som är kritiskt för startups som måste lyckas globalt.

Jacob de Geer, grundare av betaltjänsten iZettle (som spås bli en unicorn inom kort) drar en parallell med ABBA:s internationella framgång:

“Sedan ABBA:s dagar har vi verkligen förstått vikten av att sikta på global närvaro. De gjorde det genom att skriva sina låtar på engelska. Likaså gör vi [iZettle] våra tjänster tillgängliga för alla, inte bara svenskar” säger han till Financial Times.

Stöd från både staten och storföretag
Svenska entreprenörer har ett starkt stödnätverk från landets storföretag. Ett exempel är Kista Science Park, där 700 startups kan mingla med Ericsson-anställda.

“Startups och tech-hubbar föds inte i ett vakuum. Även om vi idealiserar unga startups [som föds hemma i garaget] gynnas de oerhört mycket av att ha storföretag omkring sig, som kan förse dem med den teknologi och humankapital som behövs för att bygga nästa stora grej” säger ekonomiprofessorn Exequiel Hernandez till Forbes.

Framgången har också byggts med hjälp av långsiktiga satsningar på samhällets grundpelare. Svenska staten har tidigt stöttat med tillgång till bredband och datorer, och även skapat en relativt låg risk för entreprenörer med finansiellt stöd för startup-företag. Hernandez fortsätter:

“Sverige har utvecklat en mänsklig-, social-, utbildningsmässig- och företags-infrastruktur som stödjer startups.”

Men det finns anledning att oroas för Sveriges och Stockholms framtid som ett tech-Mecca:

  • Brist på mjukvaru-experter.

  • Svenska utbildningssystemet är inte anpassat för att lära ut de kunskaper som krävs i en digital ekonomi, framför allt kodning.  

  • Svårt för startups att anställa utländska talanger.

  • Bostadsbristen gör det svårt att bosätta sig i Stockholm.

  • Svenska startups får enligt lag inte ge ut aktier till de anställda. Det ses som ett stort hinder för att de bästa talangerna ska bli kvar.

Spotify-grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon tog upp samtliga dessa punkter tidigare i år i ett öppet brev riktat till svenska politiker, under titeln: “Vi måste agera eller bli omsprungna”, i vilket de hotade med att ta Spotify-jobben utomlands om det inte blir ändring.

Det råder dock fortfarande en allmän uppfattning om att det svenska undret kommer att hålla i sig.

“Även om Sverige för närvarande tampas med bostadsbrist, som försvåras av ett stort inflöde av flyktingar, är det osannolikt att lokala eller globala händelser kommer att hota den nordiska tech-supermaktens fortsatta dominans” skriver TechCrunch.

Här är framgångsfaktorerna bakom Sveriges unicorn-fabrik enligt Financial Times:

  1. Globala ambitioner  .

  2. Långsiktig planering från staten.

  3. Svenska entreprenörers erfarenhet av både framgångar och misslyckanden. Det utrustar dem väl för dagens digitala “vinnaren tar allt”-ekonomi; och för med sig att Silicon Valleys riskkapitalister gärna investerar i svenska startups.

  4. En svensk “hjälp din granne”-attityd som främjar samarbete.

Sveriges sju tech-unicorns hittills enligt GP Bullhound:

  • Spotify musiktjänst

  • Skype gratis digital telefontjänst

  • King mobilspel

  • Mojang mobilspel

  • Klarna Fintech e-betaltjänst

  • Evolution Gaming mjukvara, spel

  • Avito e-handel

De här startup-företagen kan snart bli Sveriges nya unicorns enligt Breakit:

  • iZettle Fintech betaltjänst

  • Truecaller telefontjänst

  • Lifesum hälsoapp

  • Tictail e-handelsplattform

  • Zound Industries hörlurstillverkare

  • Fishbrain fiskeapp

  • Universal Avenue plattform för frilansande säljare

Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant