Fotograf: Robin Haldert/TT

Från bloggstjärna till startup-drottning: Sofi Fahrmans mode-Tinder är redan en hit

Efter ett årtionde som Sveriges modedrottning har Sofi Fahrman bestämt sig för att byta ut glamouren och krönikörs-pennan mot det slit och svett som krävs för att slå igenom på startup-scenen.

Sofi Fahrman har fått nog av att rampljuset.

Efter att ha rivstartat karriären som journalist för modetidningen Elle blev hon långvarig modekrönikör på Aftonbladet och samtidigt en av Sveriges mest igenkända ansikten. Miljonerna trillade in, liksom böcker, resor runt jorden, och familj.   

Men nu har Fahrman kavlat upp ärmarna och tagit ett nytt kliv som förenar hennes modeintresse med entreprenörskap. Ett kliv som tar henne bort från rampljuset.   

”Det är det som jag avskyr mest med mitt jobb, jag blir så trött på mig själv. Jag önskar många dagar i veckan att jag inte var ansiktet utåt för saker och ting, och där kanske appen blir ett steg i en annan riktning” säger Fahrman i en intervju med Breakit.

Nyligen lanserade hon appen Left or Right, ett slags Tinder för mode.

”Jag är så långt från Alfons Åberg man kan komma. Jag är inte någon som går runt och säger ’jag ska bara'. När jag har en idé så genomför jag den, istället för att gå runt och prata om den”, säger Sofi Fahrman till Breakit.

Left or Right går ut på ett enkelt koncept; vem känner inte igen dilemmat av att välja bland olika plagg eller skor när vi är ute och shoppar?

Tanken är att appen ska underlätta för rådvilla shoppare genom möjligheten att dela med sig av bilder på de potentiella inköpen inom ett nätverk med andra användare, som sedan kan ge feedback och hjälpa till med beslutsfattandet.

Fahrman, som själv är en influencer med 140 000 följare på Instagram, har även planerat in en betald premium-funktion där kända personer via appen kan rekommendera sina favoritkläder.

Men framgången är inte garanterad; det råder idag stenhård konkurrens bland sociala appar som står och faller med det engagemang de lyckas skapa. Utan användare: ingen fungerande produkt, och inga inkomster.

Dessutom: för att folk idag ska göra plats på mobilen för ännu en app krävs något speciellt. Men Sofi Fahrman verkar övertygad att hon hittat en vinnande affärsidé. 

För att förverkliga den har hon lyckats samla in 2 miljoner i riskkapital från kända ängelinvesterare, bland dem Spotify-veteranen Sophia Bendz, enligt Di Digital. Att Fahrman dessutom rekryterat hjärnorna bakom succéappen Wrapp i sitt team talar för att hennes framgångssaga kan fortsätta – denna gång inom tech.

Sedan lanseringen i samband med Stockholms modevecka i augusti, har Left or Right fått en lovande start, med 10 000 nedladdningar, och över en miljon “röster” från användarna.

”Att vi fått in en miljon röster säger något, användarna är aktiva. Nu jobbar vi hårt för att få de som laddat ned appen att göra fler inlägg” konstarerar hon.

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Här är Leif GW:s nya jätteinvestering - ”Det här tror jag stenhårt på"
  2. Hemlige svenske kasinomiljardären talar ut – för första gången
  3. Tesla har plötsligt släppt en helt ny sportbil – och den kan förändra allt
  4. Forskare: 16 saker som får folk att tycka du är attraktiv
  5. Två killar från förorten har byggt ett monster som växer snabbare än Spotify – ”Vi har fått jobba dubbelt så hårt”
  1. Svenske medieprofilen lämnar allt för att leva på 6.000 kr i månaden – ”jobba 8-17 gör mig sjukt deprimerad”
  2. Här är 36-åringen som just köpte Sveriges dyraste bostad – för en astronomisk prislapp
  3. Här är det: Besked om amorteringskravet
  4. Här är Leif GW:s nya jätteinvestering - ”Det här tror jag stenhårt på"
  5. Löwengrip släppte just sin årsrapport – och det är galet bra siffror

SENASTE VA