Professorn: Det tar bara sju dagar att ändra ett beteende

I dagens avsnitt träffar vi Micael Dahlén ekonomiprofessor, framtidsvisionär och författare med rockstjärnestatus.

I dagens avsnitt träffar vi Micael Dahlén ekonomiprofessor, framtidsvisionär och författare med rockstjärnestatus och egen pågående succéturné om kaosoligi i Sverige.

Micael Dahlén anser att pengar inte längre är det enda smörjmedlet då sociala medier helt har förändrat förutsättningarna för företag och individer.

”Vi kan göra världen bättre genom sociala medier och medvetet sprida det goda. Vi gör mycket dumt som vi inte ser effekterna av, men likaså gör vi massa bra saker som vi behöver sprida mer för större effekt. Då är sociala medier ett fantastiskt verktyg” säger Micael Dahlén.

Trenden med att mäta påverkan inom hållbarhet ökar globalt och inom alla branscher. Nya sätt att mäta insatser utöver det ekonomiska är viktigt för att visa på effekterna av ett mångfacetterat hållbarhetsarbete.

”Vi behöver mäta mer, det som inte mäts finns inte och om det inte mäts så syns det inte heller” konstaterar Micael Dahlén.

Han gör själv gärna experiment tillsammans med andra som han mäter genom sociala medier. Effekten är stor; ett positivt inlägg i sociala medier gav 900 procent spridning, en del av Dahléns senaste experiment #duärbra.

Att våga pröva och ompröva är viktigt för utveckling, världen ändras hela tiden och vi påverkar den ständigt. Men det är inte långsiktiga detaljerade planer som behövs inom hållbarhetsarbetet, utan kortsiktigt agerande varje dag där konsekvenserna direkt mäts, syns och omprövas, enligt Micael Dahlén.

”Det är inte antingen eller inom hållbarhetsarbete, det finns inga perfekta lösningar, utan det handlar om vad vi lär tillsammans och hur vi använder vår ökade medvetenhet för att göra världen bättre” säger Micael Dahlén.

Ändrade vanor behövs för att rädda världen, konstaterar han.

”Alla kan ändra vanor, men då får vi inte tro att det ett långsiktigt projekt, utan det handlar om att satsa kortsiktigt och få till effekten snabbt. Det tar sju dagar att skapa ett nytt beteende".

”Det vi gör varje dag är viktigt, både stort och smått, företagen kan hjälpa oss genom att berätta vilka hållbara saker de gör som vi enkelt kan stödja”.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Uppgifter: Handelsbanken skakas av metoo-härva
  3. Morgan Stanley hittar ny svensk favoritaktie: ”Kursnedgång ger köptillfälle”
  4. Medias iskalla profetia i en notis från 1912 – fick skrämmande rätt om klimatkrisen
  5. ”Dags att fyndköpa nischbanken som lockar med hög direktavkastning”
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  5. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv

För dig som prenumerant