Fortbollsstjärnan Neymar och Arnold Schwarzenegger. Neymar har över 61 miljoner följare på Instagram. Fotograf: Facebook

Experten tipsar: Så bygger du en Instagram-profil med tusentals följare

Vi känner alla igen dem: De coola Instagram-profilerna med enorma följarskaror. Något som verkar vara utom räckhåll för oss vanliga dödliga. Eller? Här är expertens 8 vassaste tips för att få ditt Instagram-konto att lysa.   

Instagram är bland de populäraste sociala medierna idag.  

Men det är inte bara kändisar som kan få ut sitt budskap till massorna. Det finns åtskilliga exempel på vanliga hobbyister som framgånsrikt lyckats skapa ett personligt varumärke på Instagram.

En av dem är Jessica Sorkin, som med kontot @thehandyj har lyckats attrahera över 277 000 följare på väldigt kort tid. Tidningen Contributor har listat hennes vassaste knep.

Här är de viktigaste knepen som kan hjälpa dig att få tusentals följare på Instagram:

1. Välj ett tema, och följ det
För att sticka ut behöver du nischa in dig på något som gör dig unik. Du slår lättare igenom om du riktar din aktivitet till en särskild följarskara, som i sin tur engageras när du håller dig till ditt tema. Ett lyckat tema är något som du är insatt i, oavsett om det är orientalisk heminredning, smoothie-recept eller knasiga videos.

Tänk också på vilken effekt du vill ha på dina följare: Vill du utbilda dem, ge dem klädtips eller få dem att skratta? Jessica Sorkin (@thehandyj) fokuserar främst på roliga bilder och citat som riktar sig mot unga följare.

2. Gör inlägg ofta och med jämna mellanrum
Gör inlägg minst en gång om dagen, och se till att inte ha för långa mellanrum. Varje nytt inlägg är reklam för dig; dina följare, om de ser något bra, kommer att kommentera och tagga sina vänner.

3. Använd hashtags till din fördel
Hashtags är Instagrams motsvarighet till TV-kanaler, som hjälper följare att sålla fram sitt favoritinnehåll. Därför är det viktigt att du gör research kring populära och relevanta hashtags, och inkluderar dem i dina inlägg. Jessica Sorkin använder alla av de tillåtna 30 hashtaggarna för ett inlägg för att få maximal synlighet.

4. Använd Instagrams geo-taggning
Visa dina följare var du rör dig genom att ‘geo-tagga’ dina inlägg. Gör geo-taggning som är relevant för ditt tema; till exempel om du är ett fotbollsfan, kan en geo-tagg på en fotbollsmatch ge ditt konto extra synlighet. 

LÄS ÄVEN: Kändisarnas guldrusch på sociala medier – så här mycket tjänar de på en kampanj

5. Tajma dina inlägg rätt
Se till att dina inlägg inte går omärkta, genom att tajma dem rätt. Ta med tidszoner i beräkningen om du har en internationell följarskara. Om du vet att dina följare går igenom Instagram vid läggdags, se till att ha inläggen färdiga till kvällen.

6. Vattenstämpla allt original-innehåll
Dina följare kommer att ta screenshots och vidarebefordra dina bilder. Därför behöver du ett personligt ‘vattenmärke’ för dina inlägg, som skyddar ditt unika innehåll och skapar en igenkänningsfaktor. Vattenmärket ska vara lätt att känna igen, men inte för stort.

7. Gör innehållet tilltalande och delbart.
När du imponerar på dina följare kommer de sannolikt också att dela med sig av dina inlägg vilket skapar en spridningseffekt. Eftersom Instagram framförallt är ett visuellt media, se till att dina vackra bilder inte störs av odiskret reklam eller en alltför stor vattenstämpel.

8. Tagga kändisar och influencers i dina bilder
Om du gör en meme om Zlatan, se till att du taggar honom, hans manager, och andra relevanta konton såsom fotbollstidningar. Det kan leda till oanat många nya följare.

 

Some pretty serious fall vibes going on over here.🍂

Ett foto publicerat av Brittany Wright (@wrightkitchen)

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.