Fotograf: Scandinavian Leadership Blog

Från Värmland till Silicon Valley – historien om hur okända startupen från 2007 kunde säljas för 500 miljoner

De gjorde en mobiltjänst innan första Iphone släpptes. Efter många tuffa år av skral ekonomi och hårt arbete blev Christian Wiklund och Niklas Lindströms tjänst en succé – som nyligen såldes för nära en halv miljard kronor.

Slumpmässiga möten mellan människor kan leda till oanat goda ting.

Det var idén som skulle bära Christian Wiklund och Niklas Lindström till storsuccé med mobila flört-tjänsten Skout.

Det var också ett slumpmässigt möte, som i första hand förde två Chalmers-alumner från Värmland samman i Silicon Valley, för att ta sig an marknaden för mobila chatjänster.

Deras tioåriga resa kulminerade nyligen i försäljningen av Skout för nästan en halv miljard kronor till konkurrenten MeetMe, skriver Di Digital.

LÄS ÄVEN: De hoppade av skolan och byggde hemlig dröm i källaren – nu är deras startup värd 300 miljoner kronor

Det hela startade år 2007, med att Wiklund och Lindström anade mobilchattens potential. De startade Skout som en mobiltjänst, vilket var framsynt i en tid då iPhone ännu inte fanns.

Konkursen var nära 2010, då Skout hade brännt slut på över 40 miljoner kronor från första investeringsrundan och var nere till ett team på endast tre personer. Andra platsbaserade mobiltjänster som Foursquare hade betydligt mer lyft i vingarna.

“Vi var nära att gå under. Vi hade inga nya användare. Men vi var riktigt ihärdiga, för vi skulle helt enkelt inte låta oss själva att misslyckas” sade Wiklund till TechCrunch:

Ihärdigheten lönade sig – Wiklund och Lindström ändrade strategi och gjorde om Skout-appen till en flört-tjänst särskilt riktad mot yngre användare. Tajmingen visade sig perfekt; snart hade de tiotals miljoner nya användare och en plats på toppen av Appstore.

Dessutom skulle ytterligare ett slumpmässigt möte bidra till Skouts pånyttfödelse.

Skout-duon kom nämligen år 2012, via en bekant till Wiklund, i kontakt med två av Silicon Valleys mest respekterade investerare, Marc Andreessen och Ben Horowitz. De två blev så pass övertygade av svenskarnas idé att de snart därpå pumpade in 185 miljoner kronor riskkapital och blev rådgivare i företaget. Tillväxten tog ordentlig fart, och företaget växte till över ett hundra anställda.  

Skout har sedemera blivit ett socialt nätverk i sig självt med 3,5 miljoner medlemmar runtom i världen. Användarna kan finna andra villiga personer på nära håll, till exempel på en konsert, för att chatta med och därefter eventuellt möta upp dem. De kan också ta kontakt med människor från andra delar av världen. En populär funktion tillåter användaren att skaka på mobilen för att få en slumpmässigt utvald person i närheten att chatta med.   

Förra året var Skouts första vinstgivande år, med en omsättning på över två hundra miljoner kronor. Intäkterna baseras på extrafunktioner som användare betalar för, till exempel för att få mer information om dem de chattar med. 

Trots att de nu har blivit uppköpt av en konkurreande tjänst, kommer Skout även fortsättningsvis att vara en separat app. Eftersom grundarna inte hade spätt ut sitt kapital i företaget kommer de båda sannolikt att kamma hem mer än hundra miljoner kronor i kontanter och aktieandelar i MeetMe. Men Wiklund säger till Di Digital:  

”Vi hade inte satt upp som mål att sälja bolaget eller börsnotera det. Produkten har alltid kommit först och som entreprenör så tror jag inte att du kan bygga upp ett företag främst för att själv tjäna pengar”

Efter nio års obrutet arbete är de två svenskarna – som inte längre aktivt kommer att styra Skout –  redo för ett nytt skede i livet.

 

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Här är Leif GW:s nya jätteinvestering - ”Det här tror jag stenhårt på"
  2. Hemlige svenske kasinomiljardären talar ut – för första gången
  3. Tesla har plötsligt släppt en helt ny sportbil – och den kan förändra allt
  4. Forskare: 16 saker som får folk att tycka du är attraktiv
  5. Två killar från förorten har byggt ett monster som växer snabbare än Spotify – ”Vi har fått jobba dubbelt så hårt”
  1. Svenske medieprofilen lämnar allt för att leva på 6.000 kr i månaden – ”jobba 8-17 gör mig sjukt deprimerad”
  2. Här är 36-åringen som just köpte Sveriges dyraste bostad – för en astronomisk prislapp
  3. Här är det: Besked om amorteringskravet
  4. Här är Leif GW:s nya jätteinvestering - ”Det här tror jag stenhårt på"
  5. Löwengrip släppte just sin årsrapport – och det är galet bra siffror

SENASTE VA