Fotograf: Unicef press

H&M och UNICEF i filantropiskt samarbete – lanserar digital jacka för barn

UNICEF: Alla barn har rätt till en bra start i livet.

UNICEF och H&M Foundation har nyligen lanserat initiativet UNI_FORM. De har tagit fram en digital och interaktiv jacka som symboliserar alla barns rätt till en bra start i livet.

”Barn som får kärlek, näringsrik kost och tillgång till en stimulerande lekmiljö under de första åren i livet har bättre motståndskraft och en större chans att effektivt lära sig saker, så att de kan bidra till samhället och ekonomin och bygga starka och säkra samhällen när de blir vuxna”.

Det säger Pia Britto, programchef för barns tidiga utveckling och lärande på UNICEFs huvudkontor i New York.

Kring 249 miljoner barn under fem års ålder låg- och medelinkomstländer når inte sin fulla potential på grund av fattigdom, dålig hälsa, näringsbrist och avsaknad av stimulans och omvårdnad under de första åren, uppger UNICEF.

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  2. Flygbolag går i konkurs – svenska flygplatser drabbade när alla avgångar ställs in
  3. De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om
  4. Nya skräcksiffror över bopriser – visar svagaste januarimånaden någonsin i Valueguards historik
  5. Miljoner samtal till 1177 Vårdguiden låg öppna på nätet – ”värsta integritetshaveriet i mannaminne”
  1. Börsens 10 billigaste aktier – varav en har uppsida på 70%, enligt proffsen
  2. De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om
  3. Flygbolag går i konkurs – svenska flygplatser drabbade när alla avgångar ställs in
  4. SBAB: Räkna med att din bostad tappar i värde fram till 2022 – men kraschen uteblir
  5. FBI-agenten som fällde ”Wolf of Wall Street”: Verkligheten är mycket värre än i filmen

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.