Så kan crowdfunding bli entreprenörens värsta mardröm

En israelisk entreprenör fick en oväntad överraskning kort efter att hans kampanj lanserats på Kickstarter: hans produkt var redan till salu – i Kina.

Ett smartphonefodral med inbyggd selfie-stick. Vad skulle rimligtvis kunna stoppa denna succé? Svaret finns i Shenzen, Kina.

Israeliska entreprenören Yekutiel Sherman hade samlat in startkapital från familjen, spelat in en reklamvideo och lanserat idéen på Kickstarter. Sedan hände något som han aldrig hade kunnat förbereda sig på, skriver tidsskriften Quartz.

Bara en vecka efter Kickstarter-kampanjen märkte han att kopior av hans produkt var till salu på kinesiska AliExpress, Alibabas engelsspråkiga e-handelssida.

Han kände igen det egna produktnamnet Stikbox.

Den synlighet som Kickstarter gav Sherman för finansieringen hade visat sig bli en plagiatkälla för “copycats” i Kina.

Fenomenet med snabbkopiering, kallat för Shanzan på kinesiska, har genom åren framkallat produktkopior som “aPod” och “Nokla”, skriver Quartz. Så fort en idé har snappats upp, kan de snabbt tillverkas i stor skala i elektroniska tillverkningshubbar som Shenzen.

LÄS ÄVEN: Crowdfundad svensk elbil når 100 procent – på två dagar

Kopiering av västerländska idéer i öst har blivit så pass vanligt att entreprenörer uppmanas förbereda sig på att deras idé kommer att kopieras i Kina inom kort. Riskkapitalister ställer ofta frågan till startups: “Vad har du att komma med som vi kan försvara?”, skriver Quartz.

För Sherman är möjligtvis den försvarliga delen av hans uppfinning den app som Stikbox utvecklat, och som kopplar till selfie-sticken.

Sherman, som uppskattar att kopieringen har kostat honom miljontals kronor, spenderar fortfarande en femtedel av sin tid på att via nätet lokalisera de fabriker som producerar hans uppfinning.

Men kanske finns ändå en guldkant till denna saga för Sherman: det faktum att hans produkt kopieras är något ironiskt en kvalitetsstämpel och kan faktiskt hjälpa Stikbox att sälja mer framöver. Den publicitet Stikbox fått på ledande tech-publikationer som Quartz och Techcrunch skadar inte heller.

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  2. Googles innovationschef: Snart kan du koppla upp din hjärna mot molnet och nå oändlig intelligens
  3. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  1. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  2. Turistmeckats bakgård: Övergivna bostäder i Italien säljs nu för bara 10 kronor
  3. Leif GW efter veckans sanslösa börsklipp: Håller hårt i aktierna – och ska köpa mer
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. ”Digitala uppstickare snor kunderna – medan storbankerna kliar sig i huvudet”

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.