Kenza Zouiten är en av Sveriges bäst betalda influencers. För några år sedan var hon Sveriges bäst betalda bloggare. Fotograf: Fredrik Sandberg/TT

Kändisarnas guldrusch på sociala medier – så här mycket tjänar de på en kampanj

Kändisarna blir stormrika på att göra reklam för varumärken på sociala medier. Ny data visar att ett inlägg kan dra in över 2 miljoner kronor. Youtube är allra mest lukrativt.

Hur säljer vi till den digitala generationen? Det är frågan som marknadsförare världen över ställer sig. Varumärken har i allt större utsträckning blivit beroende av marknadsföring via de sociala medierna, där särskilt unga målgrupper spenderar majoriteten av sin tid. 

Det betyder att kändisar med miljontals anhängare -  exempelvis fotbollsstjärnan Cristiano Ronaldo med 240 miljoner - får en nyckelroll för att främja produkterna.

Data från analysföretaget Captiv8 som The Economist redovisar tydliggör hur lukrativt det verkligen är för kändisar att ha stora följarskaror.

Redan de som har 100 000 följare kan tjäna en hel del pengar. De som har flera miljoner följare kan dra in flera årslöner på en enda kampanj.

Så här mycket tjänar en influencer i snitt för en kampanj om de har mellan 100 000 och 500 000 följare:
YouTube: 110 000 kr
Facebook: 55 000 kr
Instagram: 44 000 kr
Snapchat: 44 000 kr

Så här mycket tjänar en influencer i snitt för en kampanj om de har över 7 miljoner följare:
YouTube: 2,65 miljoner kronor
Facebook: 1,65 mkr
Instagram: 1,25 mkr
Snapchat: 1,25 mkr

En av fördelarna som ofta lyfts fram med influencer marketing är att att följarna får en intim och upprepad tillgång till dem, vilket gör att de kan tänkas lita mer på reklam i social media än traditionell marknadsföring.

Fitness och skönhetsprodukter är bland de populäraste produktkategorierna på sociala medier, skriver CNBC.

LÄS MER: Hennes tweet är guld värda - socialt är det nya supersäljet

Relaterade artiklar


TOPPDELAD

Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium