Fotograf: Press

"Det lönar sig att våga sticka ut hakan"

I dagens avsnitt av Veckans Affärers Hållbarhetspodd träffar vi Apotekets vd Ann Carlsson. 

Hon berättar att de satsat oerhört medvetet och kraftfullt på att kommunicera allt det hållbarhetsarbete som tidigare skedde i det tysta.

"Det blev vårt medvetna val att verkligen sticka ut hakan med vår hållbarhetskommunikation för att få tränga igenom då apoteksmarknaden har många aktörer som vid första anblick kan likna oss. Vi har bottnat i vårt mångåriga och noggranna hållbarhetsarbete och vågade berätta att vi slänger ut vissa produkter som inte är hållbara och vi vill visa på hur vi skiljer oss från andra genom just hållbarhet"säger Ann.

LÄS ÄVEN: När det säljs och slängs 2 miljarder strumpbyxor om året är potentialen enorm för deras hållbara modell

Apoteksmarknaden växer kraftigt och försäljningen ökar mycket både på receptbelagd och receptfritt sortiment. Avregleringen av Apoteksmarknaden 2009 banade väg för många nya aktörer i Sverige. Apoteket Hjärtat och Apoteket är de två stora aktörerna och de har nästan lika många apotek runtom i landet ca 750.

Apoteket har större omsättning då de har blivit upphandlade att leverera läkemedel inom vården på många platser. Det helägda statliga Apoteket blev 2016 utsedda till 'Årets Hållbara Företag' när svenska konsumenter röstade genom Sutsainable Brand Index.

"Ett kvitto på att det lönar sig att våga stick ut hakan" konstaterar Ann och fortsätter med att hållbarhetsarbetet även attraherar medarbetare och engagerar dem. Framöver satsar Apoteket på att ge mer rådgivning och opinionsbildning kring hur vi ska få ett hälsosamt liv.

"Vårt varumärke ska borga för hållbarhet och vi fortsätter jobba stenhårt för att fortsätta leverera på vårt löfte om att att vara hållbara, det är ett jobb som aldrig är klart" avslutar Ann till Jessica Cederberg Wodmar i Hållbarhetpodden.

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant