Så här ska McDonalds vinna tillbaka Generation Y

Snabbmatskedjan hoppar på sociala medier-tåget… med några års försening.

Att ha ett team för sociala medier kan tyckas självklart. Men vissa globala jättar tar lång tid på sig att vakna; så sent som för två år sedan saknade McDonalds verktyg för att följa, analysera och interagera på sociala medier, enligt Wall Street Journal (WSJ).

LÄS ÄVEN: Varför har bara 20 procent av millennials testat en Big Mac?

”Vi kände oss både döva och stumma” säger Paul Matson, som innehar den nyinstiftade positionen ’director of social and digital engagement’, till WSJ.

Till saken hör också att McDonalds nämns på sociala medier varje en till två sekunder.


Snabbmatsjätten har förlorat kunder i Generation Y som i större utsträckning väljer kvalitet över låga priser. Ett internt memo uppgav nyligen att bara en av fem Millenials har testat en Big Mac.

McDonals försöker nu vinna tillbaka den förlorade generationen genom ett strategiskt arbete med sociala medier: nya kampanjer på Facebook och Instagram lyfter fram burgarnas kvalitet och smak samt råvarornas ursprung.

Unga kändisar med stor publik på Instagram, så som som Kylie Jenner, har använts i försök att nå ut till en ny generation konsumenter.

Ett annat medvetet skifte i marknadsföringen är att inte ha alltför perfekta bilder på maten; twitter-inlägg som det nedan visar klart tilltufsade burgare i ett försök att vara mer autentiska, något som McDonalds nya sociala medier-team tror ska tilltala Generation Y.


Frågan som kvarstår är dock: är det här för lite, och för sent?

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST