Entreprenören som lyckades hitta en säljguru på rekordtid - så här gjorde han

På rekordsnabba tio dagar lyckades fintechstartupen Limina hitta en nyckelperson som ska bygga upp både säljorganisationen och varumärket. Kristoffer Fürst använde sitt nätverk och frågade ut de sökandes gamla kunder.

Hur rekryterar man en säljare av rang som dessutom har förmåga att bygga upp en stark säljorganisation?

Den gordiska knuten lyckades Limina lösa på blott tio dagar.

Lösningen stavades bland annat rekrytering via nätverk - med bonus till den som förmedlade namnet.

"Vi erbjöd ekonomisk kompensation som visserligen var betydligt mindre än vad rekryterare tar, men ändå en respektabel summa", säger Kristoffer Fürst, grundare av Limina med affärsidén att drastiskt minska fondbolagens kostnader för affärssystem.

Många menar att risken med nätverk är att nära och kära rekommenderas, inte de mest lämpade?

"Jag ser inga problem med metoden. Om jag frågar någon i teamet som jag trivs väldigt bra med om han eller hon kan rekommendera en person ser jag det som hög sannolikhet att denna också passar in."

Limina livnärde sig till en början på stöd från Almi och sparkapital - det blev 16 månader utan lön för Kristoffer Fürst.

I december kom en kapitalinjektion på 10 miljoner kronor. Pengarna används framförallt till rekrytering.

Bolaget är i dag uppe i nio anställda och har en tionde på ingång.

"Vi kör ingen mjukstart, utan måste framåt så fort det bara går. Men hastighet i all ära - det viktigaste är att välja rätt personer annars spelar det ingen roll hur fort du rör dig."

Limina utvärderade ett tiotal personer för säljobbet. Man använde sig av den något oortodoxa metoden att ringa upp kandidaternas tidigare kunder.

"Jag bad om kundreferenser, så jag visste att jag med allra största sannolikhet skulle få positiva omdömen. Men jag brydde mig inte om det utan letade snarare efter om kunderna skulle säga vissa nyckelord eller inte."

Han ville stämma av om ord som "förtroende", "ärlig", "problemlösare", "kreativ" och "hög integritet" dök upp naturligt i stället för via ledande frågor.

"Då fick jag veta om personen verkligen hade brytt sig om verksamheten och också visat intresse av att hjälpa kunden att utveckla den", säger Kristoffer Fürst - han är en försiktig general och vill ogärna gå in på vilka kunder som blev uppringda.

Det var heller inte tal om klassiska fråga-svar-intervjuer, utan snarare konversationsriktade möten.

"Rekryterar du en utvecklare är det enklare att ge en specifik uppgift. Säljare arbetar mer abstrakt. Vi arbetar med att bygga saker. Så vi försökte imitera den verkligheten i samtal med kandidaterna."

Han använde sig till exempel av en hypotetisk kund för att diskutera/testa olika utmaningar på kandidaterna.

En person med erfarenhet från HP och rekryteringsbolaget Addecco gick segrande ur striden.

Själv hoppade Kristoffer Fürst av Handelshögskolan efter två månader och tog en masterexamen i matematik. Han jobbade först på Handelsbankens investmentbank Capital Markets och därefter på legendariska kapitalförvaltaren Brummer & Partners. Affärsidén till Limina föddes under tiden i finansbranschen.

Tanken är att med Stockholm som bas rikta sig till fondförvaltare över hela världen. Initialt fokus ligger på hedgefonder.

Han har under en tid arbetat med effektivitet i sin försäljning med säljcoach Fredrik Steinholtz, som också visade sig vara en gyllene kontakt. Det var i hans nätverk som den som nu anställts fanns.

Kristoffer Fürst räknar kallt med att den nya säljansvarige ska skapa det som "sitter i väggarna."

"Vår nya team-medlem kommer ofta att vara det första intrycket en kund får av oss. Som vi alla vet är det svårt att ändra ett första intryck, så det vilar oerhört mycket ansvar på vår säljansvarige."

Kristoffer Fürsts bästa tips för att rekrytera på rekordtid:

1. Satsa på nätverk, men erbjud "finders fee".

2. Håll konversationsinriktade möten i stället för anställningsintervjuer med fråga-svar.

3. Låt intervjuprocessen imitera verkligheten i organisationen.

4. Ring referenser och tidigare kunder och leta efter dina nyckelord.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST