Här är vegoburgaren som ”blöder”

För dig som är sugen på medium rare, men vill skona klimatet.

Ett ständigt växande fokus på hållbarhet gör att allt fler företag nu ser potentialen i att utveckla växtbaserade proteiner – i synnerhet sådana som har samma smak och konsistens som kött.

Det amerikanska företaget Beyond Meat, grundat av Ethan Brown 2009, har gått ett steg längre och utvecklat en vegetarisk burgare som inte bara smak- och näringsmässigt efterliknar kött, men också luktar som kött och till och med ”blöder”.

LÄS ÄVEN: Varför har bara 20 procent av millennials testat en Big Mac?

Effekten har uppnåtts genom tusentals pulveriserade rödbetor, skriver The New York Times.

Det hela gjordes dessutom mer utmanande av det faktum att Beyond Meat har försökt undvika tillsatser och bara använda naturliga råvaror.

Nu har till och med den traditionella köttindustrin hoppat på det vegetariska tåget; USA:s största köttproducent, Tyson Foods, köpte nyligen upp fem procent av Beyond Meat. Det rapporterar The Verge. 

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  2. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  3. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  4. Bud på småbolaget får aktien att tokrusa – när börsen hankar sig över nollan
  5. Greta spränger drömgräns, skrotat BNP-mått och världens viktigaste affärsidéer – har du koll på vad som hänt i VA:s värld?
  1. Leif GW efter veckans sanslösa börsklipp: Håller hårt i aktierna – och ska köpa mer
  2. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  3. Turistmeckats bakgård: Övergivna bostäder i Italien säljs nu för bara 10 kronor
  4. Han gjorde som Musk fast decennier tidigare – kusliga likheter mellan dagens superentreprenör och Howard Hughes
  5. ”Digitala uppstickare snor kunderna – medan storbankerna kliar sig i huvudet”

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.