Varför har bara 20 procent av millennials testat en Big Mac?

Vi vet redan att millennials har väldigt lite sex. Nu visar det sig att de knappt äter snabbmat heller.

Det är naturligtvis dåliga nyheter för giganten McDonalds, vars framtid i stor mån kan hänga på hur väl de lyckas nå ut till en ny generation snabbmatskonsumenter.

LÄS ÄVEN: 4,75 för en Big Mac - så gick det till när han öppnade Sveriges första McDonalds

McDonalds försäljning av burgare har i princip legat still under de senaste åren.

Trenden pekar på att millenials, eller generation Y som de också kallas, ratar McDonalds burgare till förmån för ”gourmet”-alternativ. Snabbmatsjättens frysta burgare tycks helt enkelt inte bra nog för unga hipsters.

Big Mac-burgaren ” är inte så relevant längre” står det i ett internt memo som skickades ut i somras, rapporterar Wall Street Journal. Det står även att endast 20 procent av millenials ens har testat en Big Mac.

Är hipster-generation mer intresserade av att äta på sådana här ställen?
Är hipster-generationen mer intresserade av att äta på sådana här ställen?

McDonalds strategi har i flera decennier varit att prioritera fart och låga priser – nu verkar det inte fungera längre. För att tackla problemet har företaget satt samman en ”smakpanel” som ska hjälpa McDonalds förbättra den gastronomiska upplevelsen.

Följ McDonalds aktie i realtidVA Finans.

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.