Fotograf: Hahnchen/Flickr

Nu släpps Playstation VR
– 30 procent billigare än Oculus

Playstation tar sikte på Facebooks Oculus Rift med ett billigt VR-headset.

Playstations VR-plattform ska lanseras nu i veckan. Sonys headset är mer än 30 procent billigare än Oculus Rift och har fördelen att kunna säljas till en installerad bas eftersom det sålts över 43 miljoner Playstation4.

LÄS ÄVEN: Dröm dig bort med Googles nya VR-plattform

Men medan Playstation VR blir tuff konkurrens för Oculus inom spel, kan lanseringen ge stöd till Mark Zuckerbergs initiala satsning på VR, skriver WSJ. Innan VR blir en social konsumentplattform behöver den mycket bredare kulturell acceptans, till mycket lägre prisnivåer. Så ju fler VR-plattformar som finns, desto lägre pris och bredare spridning, och WSJ tror att Mark Zuckerbergs investering sannolikt kommer att löna sig på sikt.

Virtual reality, VR, har inte blivit en omedelbar hit. Men marknaden bör breddas nu när Playstation VR släpps i veckan. Det skriver Wall Street Journal i en artikel om VR och om Facebooks satsning på Oculus Rift.

Facebook köpte Oculus VR för 2 miljarder dollar 2014 och vd Mark Zuckerberg har sedan dess framhållit VR som en av de stora framtida konsumentelektronikplattformarna.

Lanseringen av Oculus Rift-headsetet i april gick knappast smidigt: leveranser försenades på grund av komponentbrist och headsetet kom ut på marknaden utan tillhörande touch-konsoll som börjar levereras först i december.

Facebook ger inte försäljningssiffror för Oculus men Mark Zuckerberg har bekräftat att "det blev lite av en trög start". Research-firman Superdata bedömer att färre än 260.000 enheter av Rift-headsetet har sålts hittills. Piper Jaffray spår att endast 180.000 stycken kommer att säljas totalt i år.

Förra veckan visade Google upp sitt VR-headset Daydream och Pixel-smartphone med VR-funktion. Apples vd Tim Cook har också gått ut offentligt med sitt intresse i VR.

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.