ANNONS

Äg din kaffeleverantör och förändra världen

Genom att bjuda in allmänheten i delägarskap via crowdfunding vill Barista skapa Skandinaviens första kundägda kaffekedja.

"På så vis kan konsumenterna möta odlaren direkt utan mellanhänder", förklarar vd:n Björn Almér.

Barista fyllde nyligen tio år och tanken har alltid varit att involvera kunderna i verksamheten. Med ett minimibelopp på 500 kronor startade bolaget sin insamling på crowdfundingsajten Pepins i slutet av september och efter drygt en vecka var man redan uppe i 500 nya aktieägare. Crowdfundingen ska pågå i två månader, men om den fortsätter i samma takt kan den avslutas tidigare.

"Det här är ett sätt för oss att nå en stor ägarkrets och involvera våra 30 000 stamgäster som redan är frälsta i idén. Vår tanke är att framöver bli börsnoterade och på det viset kan privatpersoner investera på samma villkor som stora investerare och vara med på den tidiga resan som oftast har bäst avkastning", berättar Björn Almér.

Barista och crowdfundingen

Barista Fair Trade Coffee är Skandinaviens första etiska coffee shop-koncept. Allt som går är Fairtrade och det mesta är ekologiskt.

Varje gång en kund använder sitt stammiskort skänks 2 kronor för en skolmåltid i Muka Dhera, Etiopien via FN. Barista har i nuläget skänkt 1.426.000 måltider.

Genom att göra gästerna till ägare kan du bokstavligen förändra världen. En kopp i taget. Emissionen är på 20 till 35 miljoner kronor. Minsta teckningspost är 500 kronor.

Mer info finns på pepins.com

Det var i mars i år, efter att man kunnat konstatera att Barista växt för fort och kostnadskontrollen hade övergivits, som Björn Almér kom tillbaka i rollen som vd.

"Det satsades enorma summor på huvudkontoret och man tappade hela grundidén med Barista som ekologiskt och Fairtrade. Entreprenörsandan försvann också. Det ledde till att kaféerna gick sämre och att bolaget kördes i diket, säger han och fortsätter:

"Nu har vi skurit ned huvudkontoret med 75 procent och planen är att vi ska vara kassapositiva i andra kvartalet nästa år. Vi är inne i en vändpunkt och har såklart en stor utmaning framför oss. Men med vårt nya utgångsläge blir det nio lönsamma enheter med tillväxtpotential och sedan selektiv expansion. Jag har gjort denna resa förut, när jag som vd för Espresso House vände förlust till vinst".

I Sverige har Fairtrade vuxit mest i världen de senaste två åren och vi är störst när det kommer till ekologisk mat och dryck. Björn förklarar att det ger Barista en väldigt fördelaktig ställning eftersom bolaget är konceptmässigt rätt på en marknad som i sig är bäst i Europa.

"Den svenska coffeeshopmarknaden växer enormt mycket och man räknar med att den ska dubblas till tre miljarder i omsättning till år 2020. Så det är en lukrativ bransch som våra kunder köper in sig i", säger Björn Almér.

Baristas tanke med att bli kundägda är att ta bort alla mellanhänder så att odlare och konsument kan mötas.

"Som delägare kommer de också att vilja köpa sitt kaffe här och ta med sina vänner till våra kaféer, vilket både gynnar oss och dem själva. Det finns ju ingen anledning till att ett riskkapitalföretag, som de flesta andra kaffekedjor ägs av, ska leverera ditt kaffe när du själv kan äga din kaffeleverantör", avslutar Björn Almér.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST