Fotograf: Rickard Kilström

"Sluta kasta bort energi i onödan"

Thomas Öström kläckte affärsidén tillsammans med grannen och drog i gång Climeon. De hade båda gått och funderat på att det måste finnas ett sätt att bättre utnyttja energi som i dag bara kastas bort.

Det kallas för "energiskräp", den där energin som inte används, som till exempel spillvärme som bara släpps ut i atmosfären. Och i dag försvinner uppemot 50 procent av energin från varmvatten till ingen nytta.

"Vår idé är att i stället fånga upp den värmen och omvandla den till elektricitet, att göra något vettigt av det där skräpet", säger Thomas Öström.

Utmaningen är att den värmen oftast ligger under kokpunkten, vilket hittills har gjort det svårt att på ett lönsamt sätt fånga upp energin - temperaturskillnaden mellan det kalla och varma vattnet är för liten. Tills nu, för vad Climeon har gjort är att utveckla en teknik som klarar just det.

E-prize 2016

Sveriges största energipris som delas ut av Veckans Affärer och E.ON och som belönar de svenska företag som har de mest innovativa och klimatsmarta energilösningarna. Nio finalister tävlar om förstapriset i tre kategorier; Förnybar energi, Energieffektivisering, 
Hållbara transporter.

Vinnarna presenteras på Hållbarhetsdagen den 13 oktober.

Juryn består av: Rémy Kolessar, chef forskning och innovation, Energimyndigheten, Lina Bertling Tjernberg, professor smart grid technology, Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, Stefan Henningsson, senior adviser climate innovation, Världsnaturfonden, WWF, Jonas Abrahamsson, vd E.ON Sverige och Per Olof Lindsten, digitalchef Veckans Affärer

"Vår lösning är att lösa det med ett extremt lågt tryck jämfört med existerande system. Det ger också en betydligt lägre kostnad eftersom material och konstruktioner kan vara betydligt nättare", säger Joachim Karthäuser som är teknisk chef i bolaget. Trycket i Climeons system är lika lågt som trycket i ett cykeldäck. Och hela systemet från bolaget, där elektricitet genereras genom att värmen driver en turbin, ryms i en låda inte större än två gånger två meter.

Responsen på Climeons lösning har varit enorm.

"Vi har fått helt galet med uppmärksamhet, nyligen fick vi precis in en jättebamseorder från världens största varv för kryssningsfartyg! "

Just fartyg har en stor marknadspotential för Climeon, deras turbiner finns redan i några av Viking Lines färjor. Men systemet fungerar även för tung industri som till exempel stålverk och pappersbruk. I år satsar bolaget på marknader som Tyskland, Italien och Polen. Sedan hägrar Kina och USA.

"Vi ska erövra världen och hela grunden till att vi finns är att vi måste vända utvecklingen och skapa en bättre miljö. Och eftersom vår teknik är så lönsam skapar vi sannolikt världens bästa el som dessutom är helt grön."

Climeon

Kategori: Förnybar energi
Startår: 2012
Antal anställda: 31
Omsättning: 4,1 Mkr
Resultat: -18,3 Mkr

Climeon är en av finalisterna i årets E-Prize, Sveriges största energipris. Håll koll här på VA.se de kommande dagarna för att läsa om de övriga. 
Och missa inte Hållbarhetsdagen 2016, Veckans Affärers stora konferens om energiinnovation den 13 oktober.

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  2. Forna världsartisten går mot sitt andra stora genombrott – som vd för familjeföretaget
  3. Blågul totaldominans bland Nordens 10 hetaste aktier att köpa just nu
  4. ”I dag handlar entreprenörsdrömmen om att bygga bättre företag – inte större”
  5. Deppiga inköpschefer sänker börsen – Swedbank åter i fokus
  1. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  2. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  3. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Experterna förklarar: Så påverkas börsen av kronraset – och här är aktierna som gynnas mest

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.