Fotograf: Uber/Press

Så ska Uber-bossen vinna det svenska snabbmatskriget

Nu ger sig världens högst värderade startupbolag in i det svenska snabbmatskriget. För VA berättar UberEats-bossen om storyn bakom jättesatsningen – som han tror skulle kunna bli större än själva taxiverksamheten.

Kriget om framtidens transporter av snabbmat är i full gång. Nu ger sig världens högst värderade startup-bolag, Uber, in i leken på allvar.

Storsatsningen innebär också att Sverige får tillgång till tjänsten under Q4.
Det råder dock tuff konkurrens på området.

Brittiska Deliveroo reste 275 miljoner i dollar i våras och värderades till 1 miljard dollar.
I samma veva tog finska Wolt in 90 miljoner kronor genom en investeringsrunda ledd av Investor-ägda EQT:s nya techfond, Skype-grundaren Niklas Zennström och Supercell-grundaren Ilkka Paananen. Tyska Delivery Hero köpte Foodora hösten 2015.

UberEats EMEA-boss, Jambu Palaniappan menar dock att bolaget sitter med trumfkort på hand i det att man kan rida på den redan befintliga kundbasen.

"Vi behöver inte bygga från scratch, utan det räcker med att ha tillgång till Uber-appen för att kunna beställa mat via UberEats", säger han till VA.

Affärsidén till Uber föddes 2009 när grundaren Travis Kalanick och Garrett Camp stod vid Eiffeltornet i Paris och hade svårt att få tag i en taxi. Först valdes namnet "UberCab". Resten är som man brukar säga historia.

Bolaget har vänt upp och ned på taxibranschen genom sin app där man inte bara ser hur taxin rör sig på en karta, utan såväl passagerare som förare sätter betyg på varandra, vilket gör säkrare körningar.

Idag är liknande appar vanliga.

Affärsidén till Uber Eats föddes när bolaget började få beställningar där enbart paket skulle transporteras till en viss destination. Precis som att taxidelen har målsättningen att kunden aldrig ska behöva längre än 5 minuter på en bil inleddes en process för hitta liknande områden.

Valet föll på just mattransporter.

"Pakettransporterna gav upphov till idén hur vi ska kunna bygga produkter där vi bland annat använder vår befintliga infrastruktur för något annat".

Uber är idag uppe i drygt 8 000 anställda och verksamhet i 70 länder.

Bolaget har ihop med Airbnb blivit en av de främsta symbolerna för den så kallade delningsekonomin. Uber nådde en värdering på 50 miljarder dollar 2 år snabbare än Facebook – tog 5 år i stället för 7. Så sent som i slutet av förra året värderades Uber till 62,5 miljarder dollar.

Den snabba tillväxten till trots räknar Jambu Palaniappan med att transporter av snabbmat kan bli lika stort som taxiverksamheten - rentav en större affär.

"Vi ser ett trendbrott i USA där människor för första gången lägger mer pengar att köpa mat från restauranger än vad man spenderar på att handla i mataffären. Globalt sett räknar vi med en marknad värd biljontals dollar".

Sitt uttalande bygger han på Health Eating Consumer Trend Report av analys- och konsultbolaget Technomic.

UberEats finns i drygt 40 städer idag och har cirka 1 miljon förare och cykelbud.
I just Europa har satsningar i Paris i april och i London i juni gett mersmak - London är idag UberEats mest framgångsrika marknad.

Rent praktiskt betalar kunderna inget för transporten, utan affärsmodellen bygger på att skapa skalfördelar åt restauranger och få sin del av kakan.

Jambu Palaniappan vill av rent affärsmässiga skäl varken gå in på vad Uber eller UberEats omsätter idag.

Samtidigt har långtifrån allt gått smärtfritt för Uber och UberEats genom åren.

Dels har Uber visat brustit i förarkontroller och kritiserat för att inte använda taxameter, dels fick man skrota Uber Instant Delivery-funktion i New York då det visade sig att man inte kunde hålla löftet om att leverera maten inom 10 minuter.

Tjänsten fick också svidande kritik i USA nyligen när en reporter i New York skulle beställa lunch och fick se UberEats "kniv- och gaffelsymbol" dyka upp vid fel kontorsfastighet och kraftigt försenad därtill.

Jambu Palaniappan tar dock sågningen med ro och att menar att "barnsjukdomar" alltid uppstår när nya tjänster ska introduceras.

Uber slog hårt mot traditionella taxichaufförer. Vilka blir förlorarna i er storsatsning på UberEats?
"Det är en vinn-vinn för alla parter. Restaurangerna får chans att sälja mat till en bredare kundgrupp, kurirer och taxichaufförer får chans att tjäna extra pengar och kunderna får en rad matalternativ att välja mellan och slipper vänta på maten när man blir hungrig".

Då träffen är över strövar jag omkring på Amsterdams gator och inser att kriget om snabba mattransporter verkligen är i full gång. Cyklar med Foodora-boxar bak står parkerade lite varstans.

Uber vill inte vara sämre, utan visar stolt upp grönvita cyklar och väskor med UberEats-loggan.

Varför väcker snabba mattransporter så stort intresse just nu?
"Vi befinner oss i en intressant tid där teknik, transport och access möts. Det talas mycket om mat i sociala medier och matfoton blir lätt virala. Ser du en hamburgare någon säger är god vill du både beställa den och slippa vänta på den".

När det gäller Sverige finns Wolt enbart i Stockholm, medan Foodora har verksamhet i både Stockholm och Göteborg.

Jambu Palaniappan tar dock konkurrensen med ro.

"Vi tycker bara att det är bra eftersom konkurrens hela tiden pushar oss att bli ännu bättre."

Han kan inte uppge någon tidplan för när UberEats ska finnas i Göteborg, utan ser en "rad intressanta städer" i landet.

Att inleda Norden-satsningen i Sverige föll sig logiskt, enligt Jambu Palaniappan.
Dels har Uber redan många kunder i landet och Sverige är en naturlig inkörsport till hela Norden, dels räknar han kallt med att det bistra klimatet gör sitt till för större volymer.

"Det är inte så kul att bege sig till mataffären när det är kallt och bistert ute".

Han var tidigare regional chef för EMEA på Uber, men är numera placerad vid internationella huvudkontoret i Amsterdam.

Han har läst vid Vanderbilt University i Nashville och var innan Uber affärsutvecklare på Intuit. Dessutom har han varit analytiker vid både medicinbolaget Huron och amerikanska dagligvarujätten Walmart. Sedan flera år tillbaka är det dock Uber som gäller för hela slanten.

Er tjänst finns i Stockholms stadskärna under Q4, men när täcker den även närförorter och ytterområden?
"Vi startar i centrum, men det stora värdet med tjänsten och vår långsiktiga målsättning är att du ska få access till bra mat oavsett var du befinner dig i staden. Vår styrka ligger i att vara lokala."

Var är UberEats om 5 år?
"Då har vi väsentligt förbättrat hur människor jorden över kan få mat hemlevererad samt breddat försäljningen för mängder av restauranger. Vi ser redan nu hur restauranger utan sittplatser ser dagens ljus."

Samtidigt hoppas man nå kunna nå en hävstångseffekt som spiller över på taxiverksamheten genom att UberEats-kurirer ska kunna ta steget till taxichaufförer.

Det sker genom att dessa kan sätta in delar av ersättningen på ett "sparkonto" för en sådan utbildning, medan Uber skjuter till en lika stor summa.

Ni har fått kritik för låga löner till taxichaufförer. Hur blir det med UberEats-kurirer?
"Taxichaufförernas löner ligger i alla fall norr om 10 pund per timme och vi räknar framförallt med att studenter och ungdomar passar på att tjäna en extra slant med UberEats. Men det är inget för alla, utan passar framförallt dem som värderar flexibilitet i sitt arbetsliv", säger Jambu Palaniappan.

LÄS ÄVEN: Efter spekulationerna - då kommer Uber Eats till Sverige

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST