Årets starkaste varumärke är knappast någon överraskning. Fotograf: Eric Risberg/TT

Här är de mest värdefulla varumärkena 2016 – Tesla nu med i topp 100

På Interbrands årliga lista över de mest värdefulla globala varumärkena finns få överraskningar – men Tesla är nu för första gången med i topp 100.

På konsultbyrån Interbrands årliga lista av de bästa globala varumärkena finns få överraskningar – men Tesla är nu för första gången med i topp 100, på plats nummer 89.

Apple hamnar högst, följt av Google. Apples varumärkesvärde har växt med fem procent, Googles med elva. På tredje plats finns Coca-Cola, följt av Microsoft, Toyota, IBM, Samsung, Amazon, Mercedes-Benz och GE. Facebook hamnar bara på plats 15, men är samtidigt det företag som har växt mest sedan 2015; hela 48 procent.

Ett par svenska storföretag finns med i topp 100: H&M hamnar på plats 20 och IKEA som nummer 26.

Listan domineras av bil- och teknikindustrin, medan detaljhandel är den starkast växande sektorn.


Så här ser topp 10 ut:

  1. Apple
  2. Google
  3. Coca-Cola
  4. Microsoft
  5. Toyota
  6. IBM
  7. Samsung
  8. Amazon
  9. Mercedes-Benz
  10. GE

Hela listan kan läsas här.

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Flygbolag går i konkurs – svenska flygplatser drabbade när alla avgångar ställs in
  2. De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om
  3. Oscar Properties smög ut vinstvarning i fredags – nu faller aktien fritt på börsen
  4. FBI-agenten som fällde ”Wolf of Wall Street”: Verkligheten är mycket värre än i filmen
  5. Hon blir Handelsbankens första kvinnliga vd
  1. Börsens 10 billigaste aktier – varav en har uppsida på 70%, enligt proffsen
  2. De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om
  3. Flygbolag går i konkurs – svenska flygplatser drabbade när alla avgångar ställs in
  4. SBAB: Räkna med att din bostad tappar i värde fram till 2022 – men kraschen uteblir
  5. Toys R Us uppstår från de döda

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.