Årets starkaste varumärke är knappast någon överraskning. Fotograf: Eric Risberg/TT

Här är de mest värdefulla varumärkena 2016 – Tesla nu med i topp 100

På Interbrands årliga lista över de mest värdefulla globala varumärkena finns få överraskningar – men Tesla är nu för första gången med i topp 100.

På konsultbyrån Interbrands årliga lista av de bästa globala varumärkena finns få överraskningar – men Tesla är nu för första gången med i topp 100, på plats nummer 89.

Apple hamnar högst, följt av Google. Apples varumärkesvärde har växt med fem procent, Googles med elva. På tredje plats finns Coca-Cola, följt av Microsoft, Toyota, IBM, Samsung, Amazon, Mercedes-Benz och GE. Facebook hamnar bara på plats 15, men är samtidigt det företag som har växt mest sedan 2015; hela 48 procent.

Ett par svenska storföretag finns med i topp 100: H&M hamnar på plats 20 och IKEA som nummer 26.

Listan domineras av bil- och teknikindustrin, medan detaljhandel är den starkast växande sektorn.


Så här ser topp 10 ut:

  1. Apple
  2. Google
  3. Coca-Cola
  4. Microsoft
  5. Toyota
  6. IBM
  7. Samsung
  8. Amazon
  9. Mercedes-Benz
  10. GE

Hela listan kan läsas här.

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant