Electrolux vd Jonas Samuelson är gäst i Hållbarhetspodden. Fotograf: Electrolux/Press

"Hållbarhet ger pengar på sista raden"

Electrolux personal ville ha ett mer lokalt och konkret hållbarhetsarbete. Det mynnade bland annat ut i en satsning där vitvarujätten hjälper till att utbilda kockar och lär allmänheten att förhindra matsvinn. Veckans gäst i VA:s hållbarhetspodd är Electrolux vd Jonas Samuelson.

I dagens avsnitt av Veckans Affärers Hållbarhetspodd träffar vi Electrolux vd och koncernchef Jonas Samuelson. Han berättar att det är viktigt att gå i takt med kunderna, beslutsfattarna och konkurrenterna.

– Om vi går för långt före blir det inte lönsamt men samtidigt vill vi inte släppa vår tätposition, därför satsar vi på att bredda vårt hållbarhetsarbete med tydliga satsningar inom FN:s globala hållbarhetsmål där vi kan göra stor skillnad både globalt och lokalt, säger Jonas Samuelson.

Electrolux är en av världens ledande tillverkare inom köksutrustning och säljer årligen 60 miljoner produkter i över 150 länder. Under 2015 hade de en omsättning på 124 miljarder kronor.

Electrolux har även blivit utsedda till "bäst i klassen" av Dow Jones Sustainabillity Index tio år i rad. Nyligen startade de Electrolux Food Foundation där de satsar på att bidra till att klara två av FN:s globala hållbarhetsmål.

Genom ett samarbete med 'Feed the planet' utbildar de kockar, lär allmänheten laga hållbar mat och förhindra matsvinn. Satsningen grundas från en önskan bland personalen som ville göra mer lokalt och konkret hållbarhetsarbete för att bidra till ett bättre samhälle och en planet i balans.

Att det blev FNs globala hållbarhetsmål ser Jonas Samuelson som en självklarhet.

–Att utrota hunger och erbjuda hållbara tjänster och produkter ligger nära vår affär, och hållbarhet ger pengar på sista raden, konstaterar han i Hållbarhetspodden.

 



Klicka här för att lyssna på fler avsnitt av Hållbarhetspodden.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA