Fotograf: Swedish Stockings

När det säljs och slängs 2 miljarder strumpbyxor om året är potentialen enorm för deras hållbara modell

Deras strumpbyxor av återvunnen nylonplast är redan en framgångssaga. Veckans gäster i VA:s Hållbarhetspodd är de båda grundarna av Swedish Stockings, Linn Frisinger och Nadja Forsberg.

Deras strumpbyxor som tillverkas av återvunnen nylonplast är en framgångssaga sedan starten 2013 och med en marknad där det säljs och slängs 2 miljarder strumpbyxor om året är potentialen enorm.

”Vi satsade på en hållbar produkt redan från början och har haft med hållbarhet i beräkningarna för ekonomisk vinst och marginaler redan från grunden så det har gått bra för oss redan från start”, säger Linn Frisinger vd på Swedish Stockings.

Tillverkning av återvunnet material, i hållbara förpackningar och i mycket nära samarbete med tillverkarna, bara förnybar energi i fabrikerna, vattenrening och produktnamn efter nära och kära är några av recepten för den hållbara strumpbyxan. Både media och modevärlden har uppmärksammat Swedish Stockings hållbara strumpbyxor, och lagt pengar på att köpa reklam har de aldrig gjort.

”Social medier, pressreleaser och genomtänkta kommunikationsinsatser utan att köpa reklam har varit vår strategi från start”, säger Nadja Forsberg.

Linns och Nadjas analys visade att strumpbyxor genom åren bara blivit sämre och sämre kvalitetsmässigt samtidigt som de har en mycket stor miljöpåverkan. De såg en nisch som de kunde fylla och startade bolaget direkt efter den insikten.

”Vårt mål är att erövra världen och vi har kommit en bit på väg men vi vill påverka hela branschen till att göra som vi och bara tillverka hållbara strumpbyxor.”

I dagens avsnitt av Veckans Affärers Hållbarhetspodd träffar Jessica Cederberg Wodmar de båda grundarna av Swedish Stockings, Linn Frisinger och Nadja Forsberg.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant