Efter spekulationerna - då kommer Uber Eats till Sverige

Det har en längre tid spekulerats i om Uber Eats är på väg till Sverige. Spekulationerna blev knappast mindre efter att Uber annonserat om tjänster för Stockholm via LinkedIn. 

Nu lär kriget om mat-transporter trappas upp på allvar. 
Delivery Hero-ägda Foodora finns redan i Stockholm och Göteborg, medan finska Wolt har verksamhet i Stockholm.
Nu blandar sig Uber in i leken och introducerar Uber Eats i Stockholm under årets fjärde kvartal.
Det framgår då Veckans Affärer befinner sig på plats vid Ubers internationella huvudkontor i Amsterdam. 

LÄS MER: Snabb kvalitetsmat - nu blir det ännu lättare att få din favoritmat levererad

Uber har idag 8 000 anställda, varav uppemot 500 personer i just Amsterdam. Enligt Ubers kommunikationschef för Norden, Oliver Carra, är det troligen första gången journalister från Norden har besökt det internationella huvudkontoret.
Orsaken är inte bara den kommande Sverige-lanseringen, utan att Uber Eats sjösätts i Amsterdam på torsdag, men också i Dubai och Johannesburg samma dag.
Uber Eats startade i Toronto i Kanada 2015 och går ut på att använda nätverket av taxichaufförer ihop med cykelbud och annat för att i expressfart leverera mat direkt till dörren.

Tjänsten drog igång i Paris i april och i London i juni och idag är London den största marknaden för Uber Eats. Men under Q4 blir det inte bara dags för Stockholm, utan också Bryssel. 

”Vi har flera års expertis av att transportera och flytta människor och nu överför vi även detta till matbranschen. Vi räknar med att det kan bli en lika stor marknad för oss eller kanske rentav en större marknad än vad transportbranschen har varit fram tills nu”, säger Jambu Palaniappan, som är ansvarig för Uber Eats i EMEA och därmed också ytterst ansvarig för utrullningen i Europa.
Själva transporten kostar inget extra för konsumenten, utan det tar man igen genom stora volymer och effektiv logistik. 
Dessutom går det i sann Uber-anda att betygsätta restaurangen ändå ned till minsta detalj – alltså inte bara om hamburgaren var god, utan även salladen eller pommes fritsen.

LÄS OCKSÅ: Finska succéstartupen som inte vill vara unik - nu är de redo att ta över Europa med sin mat

Uber finns redan i 70 länder och Jambu Palaniappan menar att precis som att det har skett ett skifte i hur man ser på taxibranschen är ett liknande skifte på gång när det gäller transporter av mat.

Uber Eats finns i skrivande stund i 36 städer och har 1 miljon förare eller cykelbud. 
Budskapet till restaurangerna är: ”dela din mat med världen och låt oss ta hand om resten”.
Själva kurirerna har inget ansvar att arbeta en viss tid, utan det är upp till var och en hur mycket man vill arbeta och därmed tjäna.
Kurirerna ska också få en viss andel av förtjänsten inlagd på ett ”sparkonto” där man ska kunna vidareutbilda sig till riktig taxiförare och därmed få ännu mer förtjänstmöjligheter. 
Uber sponsrar med lika mycket som man har sparat. Den som ångrar sig kan få tillbaka sina besparingar.
Mexican-restaurangen Chilango har 12 restauranger i London och ägaren tillika grundaren Eric Partaker är med på lina för att berätta om hur han har kunnat expandera verksamheten med hjälp av Uber Eats. Idag kommer 15 procent av Chilangos försäljning därifrån.
Jambu Palaniappan menar att mat är på väg att demokratiseras och allt kokar ned till att ge konsumenten valmöjligheter.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.