Fotograf: Chris Pizzello/TT

Jessica Alba blev stenrik på ärliga babyprodukter - nu kommer skadestånden

Är The Honest Company så ärligt som namnet antyder?

Jessica Alba gick all in när hon startade sitt ”ekovänliga” The Honest Company 2011. Förutom att använda sig själv som varumärkesbärare figurerade hennes två döttrar, Honor och Haven, flitigt i kampanjerna.

Till sin hjälp för att bygga varumärket anlitade hon designbyrån Egg. Varumärket skulle utmana och rikta sig till nya mammor som sökte efter säkra, hälsosamma och snygga barnprodukter.

”The Honest Company är Jessica Albas svar på forskning som visat att de flesta produkter som används till blöjbyten och annan bäbisvård är giftiga och farliga för naturen. I det månatliga paketet från Honest kommer alltifrån majsbaserade nedbrytbara blöjor och torkservetter till milt diskmedel”, skriver Egg på sin sajt.

Egg förklarar också valet av symbol.

”Den barnsliga fjärilen kommunicerar teman som transformation, frihet, naturligt systemtänkande och hållbarhet över generationer.”

Hennes satsning och stjärnglans attraherade inte bara medvetna kunder utan också riskkapital. Enligt Crunchbase har bolaget tagit in 222 miljoner dollar i fyra rundor från totalt 10 investerare.  Marknadsvärdet har pendlat mellan 1 och 1,7 miljarder dollar.

LÄS MERGlöm Hollywood-karriären - hon blev stenrik på blöjor

Men nu har varumärket fått sig en rejäl känga. Inte mindre än fyra skadeståndsanspråk riktas nu mot The Honest Company.

Det började förra året med solkrämen. Bilder på brända barn blev virala.

I februari i år anklagades bolaget för falsk marknadsföring när de beskrivit sitt schampo och sin flytande tvål som naturliga och växtbaserade.

En månad senare skrev Wall Street Journal en artikel om bolagets tvättmedel som i ett laboratorietest visat sig innehålla en hel del natriumlaurylsulfat, en kemisk substans som bolaget lovat att inte använda.

Det senaste skadeståndsanspråket, som lämnats till en domstol i Los Angeles, gör gällande att 11 av de 40 ingredienserna i företagets barnmatsprodukter är syntetiska trots att de utger sig för att vara organiska.

Nu ryktas det om att Unilever är intresserat av att köpa bolaget för 1 miljard dollar. Kanske ett bra köpläge för en storspelare.

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant