Fotograf: Pexels

Larmet: Snabbmatsjättarna som är sämst på att minska bruket av antibiotika

Många av kedjorna får bottenbetyg i den nya rapporten, men det finns de som skärpt sig ordentligt.

För andra året i rad rankas USA:s 25 största snabbmatskedjor efter hur mycket de anstränger sig för att minska användningen av antibiotika i djuruppfödningen. Bakom rankningen ligger flera miljö-, konsument- och hälsoorganisationer som vill lyfta frågan om överdriven antibiotikaanvändning vid djuruppfödning, något som bland annat anses bidra till ökningen av resistenta bakterier i världen.

Bland de kedjor som rankas från A-F på listan är det bara Panera Bread och Chipotle Mexican Grill som får A. Smörgåskedjan Subway, som också finns i Sverige, är den kedja som gjort störst förbättringar sedan förra året, man har gått från F till B.

McDonalds får C+ och Taco Bell C-. Men majoriteten av snabbmatskedjorna får fortfarande det lägsta betyget F. Bland dem finns bland annat KFC, Burger King, Starbucks och Dunkin Donuts som till och med backar i årets rankning, från C till F.

LÄS ÄVEN: Svenska McDonald's slår tillbaka efter antibiotikaangreppet: "Det här gjorde vi redan för 20 år sedan"

De flesta av de kedjor som aktivt arbetar för att minska användningen av antibiotika har inriktat sig på produktionen av kyckling, betydligt färre arbetar med produktionen av nöt- och fläskkött.

Resistenta bakterier leder till runt 700 000 dödsfall i världen varje år.

Här är hela listan:

A Panera Bread
  Chipotle
B Subway
  Chick-fil-a
C+ McDonald's
C Wendy's
C- Taco Bell
D+ Pizza Hut
D Papa John's
F KFC
  Starbucks
  Dunkin' Donuts
  Burger King
  Domino's Pizza
  Denny's
  Olive Garden
  Applebee's
  Arby's
  Ihop
  Dairy Queen
  Jack in the Box
  Buffalo Wild Wings
  Little Caesars
  Outback Steakhouse
  Chili's

Den här nyheten publicerades först av Aktuell hållbarhet. Här kan du följa Aktuell Hållbarhet på Facebook.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.