Fotograf: Flickr

Microsoft expanderar - köper tonåringens streamingplattform

För 8 månader sedan startade 18-årige Matt Salsamendi företaget Beam. Idag är bolaget en del av Microsoft.

 

Beam är en livestreamingplattform för gamers baserad i Seattle, grundad av 18-årige Matt Salsamendi. Tjänsten har redan 24 anställda och över 100 000 användare.

Uppköpet av Beam följer Microsofts tillväxtstrategi för Xbox Live, skriver CNN Money. Teknikjätten skriver att de är exalterade över Beams kapacitet att kunna kombinera spelande med social interaktion.

LÄS ÄVEN: Investerarkungen: Jag kommer aldrig investera i din startup om du missar någon av de här sakerna

Microsoft fick först upp ögat för Beam under den årliga tävlingen TechCrunch Disrupts Startup Battlefield i New York. Tävlingen som fokuserar på techstartups vanns 2016 av Beam, tidigare vinnare är till exempel Dropbox.

Efter sammanslagningen kommer Beam att etablera sig i Redmond, Washington i anslutning med Microsofts huvudkontor. Matt Salsamendi meddelar att han ser fram emot samarbetet och att budet från Microsoft inte hade kunnat komma lägligare.

LÄS ÄVEN: Först byggde han upp Avicii - nu är han en av entreprenörerna bakom Sveriges nästa stora coworking-startup

Samtidigt skriver Salsamendi på sin blogg att framgången inte har kommit enkelt: "Jag kommer ihåg de hundratals långa nätter vi spenderade och de tusentals koder vi har skrivit." Han berättar också att han nu kommer att fokusera på att utöka verksamheten och på att nyrekrytera.

 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant