Fotograf: Lexington

Mode-vd:n om hållbarhetsarbetet: Vi gör mycket mer än vad konsumenterna ser

"Nu för tiden går mycket av kvalitetsarbetet under benämningen hållbarhetsarbete, men i grunden är det samma sak som vi har gjort från start."

I dagens avsnitt av Veckans Affärers Hållbarhetspodd träffar vi Kristina Lindhe, grundare och vd på Lexington. Hon berättar om hur mycket mer arbete det finns bakom att skapa hållbara produkter än vad man som konsument tror.

"Nu för tiden går mycket av kvalitetsarbetet under benämningen hållbarhetsarbete, men i grunden är det samma sak som vi har gjort från start", säger hon.

Att välja tillverkning i naturmaterial och att producera majoriteten av produktionerna i Europa är några av de medvetna val Lexington tagit redan från början för att ha större kontroll och närmare till hållbarhetsbesluten. 

"Det är vårt ansvar att sälja hållbara produkter, och konsumenterna ser inte allt vi väljer bort", menar Kristina Lindhe.

LÄS MER OM LEXINGTON: Så byggde hon en ny svensk klassiker och blev en riktig börsfavorit


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Vice vd:n som pausar karriären för att bli 'skibum' i Alperna: ”Har fått mig att bli en lyckligare människa”
  2. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  3. Topp 10: Hetaste köplägena på Nordens börser just nu
  4. Domen: Här är bristerna som gör att Tesla Model 3 ratas av inflytelserika Consumer Reports
  5. Larver har blivit ny miljardindustri – riskkapitalister kastar pengar efter bolaget som ska säkra framtidens mat
  1. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  2. De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om
  3. Flygbolag går i konkurs – svenska flygplatser drabbade när alla avgångar ställs in
  4. FI övervägde att dra in tillståndet för Avanza Pension – som istället varnas och bötfälls
  5. Två styrelseledamöter köper aktier i Swedbank

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.