Fotograf: Creandum

Svenska investeraren: "En idé är inte värd någonting i Silicon Valley"

Det är inte idén som avgör om du lyckas, menar Carl Fritjofsson, som arbetar i Silicon Valley.

"Det är exekveringen - att få ut idén i världen i stor skala - som är det viktigaste. Idén eller insikten är inte värd någonting. Och om du är hemlig med idén får du färre datapunkter, färre sätt att validera den på."

Det sa Carl Fritjofsson, svenska riskkapitalbolaget Creandums representant i Silicon Valley, under Lufthansas kampanj "Reality tour".

Liknande resonemang har även från Anne Lidgard som genom Vinnova och Nordic Innovation House hjälper svenska startups på den amerikanska marknaden. Anne har lotsat över 50 svenska startups i Silicon Valley. Även Anne råder svenska startups att vara mer öppna.

"Vi måste lära våra startups hemma att prata mer om vad de gör. De är rädda att prata för att idén är så värdefull, men i själva verket är det utförandet som har det största värdet", säger hon. "Så de behöver prata mer i ett tidigare skede för att få feedback på hur man ska göra. Desto mer information man kan inhämta, desto snabbare kan man komma ur startgroparna och den snabbheten spelar större roll", säger hon.

En mer öppen kultur kan ge flera positiva effekter. Carl Fritjofsson tycker att Silicon Valley präglas av större hjälpsamhet än i Sverige.

"Ett plus ett är alltid tre här. Folk är otroligt hjälpsamma och försöker dela med sig, vad det än gäller. Även när det kommer till idéer – och pengar för den delen. Mentaliteten är att om du lyckas, då kommer jag också bli framgångsrik. I Stockholm är det mer att 'det är bra om jag kontrollerar vilka jag exponerar mig själv mot' - medan här: 'I'm everyone's!'"

LÄS ÄVEN: Investerarkungen: Jag kommer aldrig investera i din startup om du missar någon av de här sakerna


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant