Dreamhack 2016 Fotograf: Björn Lindgren / TT

Nu har det hänt: E-sport större än "vanlig" sport - och marknaden är en miljardguldgruva

Marknaden ökar explosionsartat, och företagen positionerar sig.

Streaming av så kallad e-sport blir allt mer populärt.

Det konstaterar mediakonsulten Mediavision som i mätningar för det andra kvartalet noterar att andelen dagliga onlinetittare i åldern 15-74 år som sett e-sport eller gaming växte till 12 procent.

E-sport är ett samlingsbegrepp för tävlingar som utförs på datorer där de tävlande spelar olika spel mot varandra.

"Trots att fotbolls-EM lockade många under juni var det dagliga onlinetittandet på e-sport för första gången större än det på traditionell sport under årets andra kvartal", skriver Mediavision.

De ovan nämnda 12 procenten kan ställas mot att 10 procent av dagliga onlinetittare såg traditionell sport under under andra kvartalet.

"E-sport har alltså gått om traditionell sport i daglig räckvidd inom streaming", skriver Mediavision som även pekar på att e-sport är än mer populärt i åldersgruppen 15-34 år.

Konsultfirman konstaterar i pressmeddelandet att MTG fokuserar på e-sport och att bolaget bland annat förvärvat ett av världens största e-sportbolag, ESL, och svenska Dreamhack. I våras lanserade MTG även den globala TV-kanalen eSports TV.

"Att intresset för e-sport växer i raketfart råder det inga tvivel om. Globalt uppskattades e-sportpubliken uppgå till nära 230 miljoner år 2015 enligt analysbolaget Newzoo. Samma källa beräknar de globala intäkterna till 325 miljoner dollar under fjolåret, eller drygt 2,8 miljarder kronor. Precis som för traditionell sport kommer intäkterna i huvudsak från rättigheter, evenemang och annonsering", skriver Mediavision.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!


VECKANS AFFÄRERS SENASTE LISTOR

Kalendarium

SENASTE MAGASINET: