Fotograf: Hennes & Mauritz

Amerikanska hyllningen av H&M: Deras miljöarbete förändrar världen

En ny ranking utnämner klädjätten - som enda europeiska bolag - till ett av världens viktigaste förändringsföretag.

Den ansedda amerikanska tidsskriften Fortune kom i dagarna ut med en lista över sju företag som de anser förändra världen. Fem av bolagen på listan är från USA, ett är sydkoreanskt och ett är svenskt - Hennes & Mauritz.

Klädkedjan gick tidigare i år ut med en ny vision för företaget, man vill bli 100 procent cirkulära. Dettainnebär bland annat att all energi och alla material ska vara hållbara och förnybara.

"Kritikerna skrattade", skriver Fortune, "men H&M - som redan har minskat sitt ekologiska fotavtryck - har storleken, skalfördelarna och statusen att kunna förändra modeindustrins planetförstörande sätt."

H&M skriver på sin hemsida att deras mål att bli cirkulära handlar om mycket mer än återvinning.

"Det handlar om att utveckla lösningar och affärsmodeller för att förlänga livslängden på produkter", menar företaget.

Andra bolag på listan är till exempel Revolution Foods som gör nyttiga, lokalproducerade och billiga måltider för skolor och TerraCycle som återvinner produkter som vanligtvis anses "oåtervinningsbara".

LÄS ÄVEN: Historiskt trendbrott: För första gången någonsin minskar människans klimatpåverkan


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium