Fotograf: Flickr

69-årige uppfinnarens bilbatterier är dubbelt så effektiva som dagens och kan sätta Teslas megafabriker ur spel

Uppfinnaren James Dysons batteribolag satsar 1,4 miljarder dollar de närmsta åren på att kunna ta upp kampen med Tesla - och de är på god väg.

Brittiska bolaget Dyson med 69-årige uppfinnaren James Dyson i spetsen köpte batteribolaget Sakti3 för 90 miljoner dollar förra hösten. Nu räknar han med att spendera 1,4 miljarder dollar under de närmaste 5 åren för att kunna ta upp kampen med bolag som elbilstillverkaren Tesla som har stora planer för sina gigantiska batterifabriker – Gigafactory i Nevada.

Den globala marknaden för litium-jon-batterier är idag beräknad till 40 miljarder dollar, enligt analysfirman Lux. 2020 är tanken att en enda Gigafactory ska tillverka fler litium-jon-batterier än vad som tillverkades globalt 2013.

Sakti3 och James Dyson tror dock inte att litium-jon-tekniken är framtidens teknik. Bolaget har utvecklat batterier som bygger på halvledarteknik och keramiska lager i stället för de elektrolyter som driver dagens litium-jon-batterier. Företaget hävdar att deras batterier håller dubbelt så länge, att de kan lagra 30-50 procent mer energi på samma yta och att det går betydligt snabbare att ladda batterierna. Batterierna har dock bara demonstrerats i laboratoriemiljö än så länge.

Experter som Forbes har talat med menar att kostnaden utgör en stor utmaning för Sakti3. Till och med ett batteri med blygsam kapacitet kostar 2 000 dollar att producera idag.

LÄS ÄVEN: Hennes batteri kan förlänga Teslas körsträcka med 70 procent

Dyson är värderat till cirka 4,8 miljarder dollar idag – James Dyson äger hela bolaget. Företaget har 58 produkter som såldes för 2,4 miljarder dollar under förra året. Nettovinsten landade på 340 miljoner dollar.

James Dysons oräddhet får honom att hela tiden testa nya produkter. Han räknar med att investera hundratals miljoner dollar på att utveckla nära 100 nya produkter fram till 2020. Många ska handla om personvård och olika sorters ljusteknik. Storsatsningen rör ändå just batterier.

"Vi återuppfinner oss själva hela tiden", säger James Dyson till Forbes.

Han hävdar att han snart ska kunna producera sitt revolutionerande batteri. Dyson är dock bara ett av alla bolag som tittar på halvledarbatterier. Toyota och Nissan är ytterligare exempel.

Forbes rapporterar att batteriexperten Daniel Abraham vid Argonne National Laboratory i Illinois menar att tekniken skulle kunna bli "banbrytande". Det vill säga under förutsättning att James Dyson lyckas skala upp batteriproduktionen och anpassa den så att batterierna kan användas i hushållsprodukter och inte bara i bilar.

Skulle tekniken verkligen få sitt genombrott kan Tesla-grundaren Elon Musk få svårt att ställa om produktionen vid sina Gigafactories. Elon Musk är dock inte särskilt orolig, utan räknar kallt med att det borde ta minst 2-4 år innan teknik som bygger på halvledarbatterier kommit upp i massproduktion. Han får vatten på sin kvarn av Chris Robinson som är specialist på just halvledarbatterier vid Lux Research.

"Det lär dröja minst ett decennium innan halvledarbatterier är konkurrenskraftiga", säger han till Forbes.

LÄS MER OM DYSON: Han blev miljardär efter 5127 försök


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  2. Inflationssiffran som Ingves absolut inte ville se – får kronan att falla brant
  3. Proffsen hissar varningsflagg: 5 aktier du uppmanas göra dig av med direkt
  4. Flygbolag går i konkurs – svenska flygplatser drabbade när alla avgångar ställs in
  5. Ny rapport: Oldfluencer, vertikalodlare och klimatrevisor hetaste framtidsjobben
  1. De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om
  2. Flygbolag går i konkurs – svenska flygplatser drabbade när alla avgångar ställs in
  3. Börsens 10 billigaste aktier – varav en har uppsida på 70%, enligt proffsen
  4. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  5. SBAB: Räkna med att din bostad tappar i värde fram till 2022 – men kraschen uteblir

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.