Fotograf: Pexels

Psykologen: Det finns en sak som skiljer framgångsrika startups från dem som misslyckas

Psykologen Anne Grefberg delar med sig av sitt bästa tips till startups.

Att starta eget är en dröm för många. Enormt många unga vill ha frihet i stället för anställning, samtidigt som ny teknik skapar förutsättningar för nytänkande och moderna tekniklösningar på gamla problem. Gymnasier utan entreprenörskap på menyn är helt bakom, och UF-företag skapar grogrund för drömmen om att vara sin egen chef. Men vad är det som gör att vissa lyckas och andra inte?

Många faller på tröskelvärdet "varför". Varför gör jag detta? Om du inte har en klar och tydlig bild av din drivkraft, är det sannolikt för att du inte är särskilt passionerad för det du gör. Och när vi pratar drivkrafter – sortera ned dessa i inre och yttre drivkrafter. Det är nämligen så att om du i majoritet har yttre drivkrafter, är det hög sannolikhet för att du inte kommer lyckas. Du kommer i alla fall ha mer ångest än roligt, och det är ju ett misslyckande i sig själv.

Yttre drivkrafter är sånt som pengar, bekräftelse, "bli någon", status, fin bil, stort hus och så vidare. Inre drivkrafter är det som är en belöning i sig själv. Glädje över att bidra, lära sig nya saker, känna tillfredställelse och passion för det man gör – det är drivkrafter som självgenererar motivation även när de yttre faktorerna uteblir. Och de yttre faktorerna kommer för de allra flesta startups och entreprenörer utebli i lång tid – ty entreprenörskap är ett långdistanslopp och inte ett sprintlopp. Och då gäller det att kunna luta sig mot att man verkligen gillar det man gör.

LÄS ÄVEN: Psykologen förklarar: "Därför är varje generation smartare än den förra"

Om man fokuserar på de inre motivationsfaktorerna blir man mer flexibel och långsiktig som entreprenör. Om någon idé inte verkar flyga, har man lättare för att ändra kurs och välja andra vägar för att nå sitt mål. Processen är grejen, och målet kan ändra sig baserat på analys av egna förutsättningar och omvärldens krav och behov. Men om man låter yttre faktorer vara viktigast, blir en ändrad kurs ett nederlag och en skam – vilket vi är programmerade att undvika. Då är risken överhängande att entreprenören klamrar sig fast till den döda hästen som inte vill springa.

Som entreprenör själv kan jag ärligt erkänna att pengar har alltid varit en stark orsak till varför jag driver eget. Det är inget att skämmas för. Men jag vet att pengar är en konsekvens av att jag primärt drivs av min lust, mitt intresse för andra människor, passion för att utveckla både mig själv och andra, glädjen över att ha något viktigt att bidra med, påverka andra och driva saker framåt. Om jag fokuserar på det, och har ett erbjudande som omvärlden tycker är attraktivt, följer pengar och allt det yttre som en helt naturlig konsekvens.

LÄS ÄVEN: Han har redan 22 Billboardettor och 2 miljarder på banken - snart kan Max Martin bli Sveriges rikaste musiker


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA