Fotograf: Press

Spotify breddar marknaden - Japan nästa

Spotify förbereder för lansering i Japan.

Svenska Dagbladet skriver att Spotify samarbetat med en av Japans största reklambyråer inför den kommande lanseringen. En lansering som då kommer ske till den bredare japanska publiken, någon gång i höst.

Enligt den japanska nyhetsbyrån Nikkei har Spotify nyligen träffat avtal med de större skivbolagen i Japan, däribland Avex Group och Universal Music Japan.

Spotify äntrar en marknad där konkurrensen har hårdnat betänkligt den senaste tiden. I maj lanserade Avex och Cyber Agent sin distributionstjänst medan lanseringar av liknande tjänster från Line, Apple och Google förbereds för fullt.

Enligt SvD är det svårt att få fart på streamingtjänster i Japan. Bland annat på grund av att digital försäljning inte riktigt fått genomslag i landets musikmarknad, som än så länge istället domineras av fysiska format som cd-skivor.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.