Fotograf: Press

Spotify breddar marknaden - Japan nästa

Spotify förbereder för lansering i Japan.

Svenska Dagbladet skriver att Spotify samarbetat med en av Japans största reklambyråer inför den kommande lanseringen. En lansering som då kommer ske till den bredare japanska publiken, någon gång i höst.

Enligt den japanska nyhetsbyrån Nikkei har Spotify nyligen träffat avtal med de större skivbolagen i Japan, däribland Avex Group och Universal Music Japan.

Spotify äntrar en marknad där konkurrensen har hårdnat betänkligt den senaste tiden. I maj lanserade Avex och Cyber Agent sin distributionstjänst medan lanseringar av liknande tjänster från Line, Apple och Google förbereds för fullt.

Enligt SvD är det svårt att få fart på streamingtjänster i Japan. Bland annat på grund av att digital försäljning inte riktigt fått genomslag i landets musikmarknad, som än så länge istället domineras av fysiska format som cd-skivor.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant