Fotograf: Eric Risberg

Instagram har hånats för Snapchat-kopian - men historien talar för att Instagram vinner slaget

Olof Lindblom, grundare till sociala medier-agenturen Cube, har gett sin syn på Zuckerbergs lansering av Instagram Stories.

Instagram har hånats sedan nyheten om Stories kom allmänheten till känna. En funktion som mest liknar en kopia av Snapchat. Affärsutvecklaren och en av grundarna till CUBE, Olof Lindblom, har skrivit en krönika i Breakit som handlar om varför man inte ska underskatta Instagrams lansering och varför den också var väntad.

Lindblom hänvisar till historien där man tydligt kunnat se att Zuckerberg gör vad han kan för att lägga beslag på i stort sett hela den sociala medievärlden.

Följande exempel genom årens lopp tas upp:

2010. Zuckerberg inser att folk inte längre delar bilder på Facebook på samma sätt längre utan har bytt forum till Instagram istället. Facebooks svar blir att köpa upp Instagram för 7 miljarder kronor.

2013. Den här gången är det Vine som slår igenom, Zuckerbergs svar denna gång är inte att köpa upp Vine utan istället lanserar man snabbt 15 sekunders videos på Instagram som ett slags motangrepp. Resultatet blir att Vine aldrig får det sista lyftet och inte riktigt lyckas konkurrera med Facebook och Instagram, enligt Lindblom.

2014. WhatsApp gör succé och har över 450 miljoner användare. Facebook väljer att köpa upp bolaget för 123 miljarder kronor. Strax därefter lanserar man Facebook Messenger. Båda tjänsterna har sedan dess fortsatt växa enormt och gissningsvis använder du som läser denna artikel minst en av tjänsterna, förutsatt att du har en smartphone.

2015. Twitter köper upp Periscope som snabbt sprider sig bland användarna. Än en gång hittar Zuckerberg ett sätt att svara på genom att lansera Facebook Live. En tjänst som är mer eller mindre identisk med Periscope, sedan dess har Lindblom knappt hört någon tala om Periscope.

2015. YouTube är fortsatt klart störst på videos, men flera av alla miljarder visningar som sker varje dag sker genom Facebook. Därför lanserar Facebook en video i sin egen spelare. En ny algoritm gör dessutom att YouTube-klipp prioriteras bort i flödet medan Facebook-videos flyttas upp i flödet.

Det Lindblom vill få fram med historien är att även om man kan håna Instagram för att dess lansering av Instagram Stories mest verkar vara en kopiering av Snapchat så talar historien ändå för att Facebook och Zuckerberg vinner slaget. Antingen genom att köpa upp bolaget (vilket man redan försökt göra), eller genom att lansera något bättre alternativt bara genom att kopiera Snapchat.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST