Fotograf: Wikimedia

Facebook kommer bestraffa företag som använder "klickbeten"

Facebook har tagit fram en ny formel med syfte att minska antalet "klickbeten" i ens flöde.

Facebook tar ytterligare åtgärder för att bestraffa de företag som publicerar vaga eller vilseledande rubriker, så kallade "clickbaits" eller "klickbeten", med syfte att lura användare att klicka på länkarna.

Det rapporterar Wall Street Journal.

Genom den nya formeln kommer inlägg, publicerade av bolag, som Facebook anser vara klickbeten att hamna i färre flöden och längre ned i de flöden där de dyker upp.

Fokus riktas mot de rubriker som "undanhåller information" och "överdriver eller vilseleder", sade Adam Mosseri, Facebooks produktchef för nyhetsflöden, i en intervju.

Adam Mosseri gav vidare ett exempel för den första kategorin:

"Man hoppar i en pool med en alligator - du kan inte ana vad som händer härnäst".

Det sociala nätverket har under de senaste 2,5 åren jobbat med att minska antalet klickbeten, sedan många av Facebooks användare klagat, genom att placera dem längre ned i flödena, och samtidigt främja innehåll av "hög kvalitet".


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST