Fotograf: Pexels

Tre tips för att fixa intervjun och snärja drömjobbet

Arbetsintervjuer är laddade situationer. Här är tre tips som kan få det att kännas säkrare. 

Sommaren är en tid för sol, bad - och drömmar. Kanske drömmar om ett nytt jobb. Att arbetsmarknaden blir allt tillgängligare gör att det inte tar mycket energi att skaffa sig en överblick över alternativen. Det kan lätt göras med några svep från hängmattan.

Med arbetsintervjun är det klurigare. Olika arbetsgivare har olika målprofiler, krav och favoritfrågor. För att hjälpa dig snärja drömjobbet har Bussiness-sajten Fast Company sammanställt tre tips - som håller oavsett vad. 

LÄS ÄVEN: 6 saker du ska ljuga om på anställningsintervjun 

1. Gör ett gott intryck de första fem minuterna 

en nyligen utförd undersökning konstateras att arbetstagare inte behöver mer än fem minuter för att bilda sig en klar uppfattning av en potentiell framtida anställd. Det är inte mycket tid, vilket idikerar att vikt troligtvis lagts på annat än djupdyknar i utbildning och erfarenhet. 

Därför, skriver Fast Company, är det viktigt att ha koll på vad som gäller klädmässigt på företaget. Är stilen formell, elller mer avslappnad? Förutom att lusläsa företagets hemsida, kan det löna sig att se vilken ton som används i sociala medier.

2. Undvik inte att prata om dina svagheter

Om det låter som ett konstigt tips, tänk på att sannolikheten att dina svagheter kommer att dyka upp på intervjubordet förr eller senare är mycket stor. Det är en av de vanligast förekommande intervjufrågorna, enligt karriärsajten Monster. 

I sin bok Heads: Business lessons from an executive pioneer skriver Russel Reynolds Jr. att de bästa sättet att tala om sina svagheter under en arbetsintervju är att visa att svageheten i fråga har fått dig att tänka efter - ordentligt. Det skadar inte heller att göra intevjuaren medveten om att du tänk på frågan i förhand. 

LÄS MER: De bästa teckensnitten för ditt CV

3. Säg tack

Även efter att du har skakat hand och lämnat byggnaden, är anställningsprocessen i full gång. Så för att verkligen avsluta på topp råder Fast Company att skriva ihop ett mejl och tacka för intevjuarens tid. 

Kom bara ihåg att hålla det kort och att du kommunicera med hela företaget, inte en potentiell kompis. Sist men inte minst: kontrollera stavningen! 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant