Fotograf: Magnus Laupa

Hennes batteri kan förlänga Teslas körsträcka med 70 procent

Svenska batteridrottningen Christina Lampe-Önnerud kan efter fyra års forskning i det tysta äntligen lyfta på locket till sin nya uppfinning.

"Det känns som om jag har tränat hela livet för just det här kapitlet. Nu satsar jag all min kraft, min erfarenhet och mitt nätverk på att vara behjälplig i kampen mot klimatförändringarna."

Ivern i Christina Lampe-Önneruds röst går inte att missa. Nu kan en av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer äntligen visa upp sitt nya litiumjonbatteri för omvärlden, en konstruktion som genom sin innovativa förpackning ger betydligt högre effekt till lägre kostnad, tar mindre plats och är säkrare än dagens lösningar.

"Om vår batterilösning placeras i en Tesla skulle den kunna öka körsträckan med 70 procent. Till lägre kostnad", menar Christina Lampe-Önnerud som sedan många år tillbaka är bosatt på den amerikanska östkusten med sin familj. Det var också där hon startade sitt förra batteribolag, Boston Power.

"Egentligen har Elon Musk och jag samma åsikt när det gäller små enheter. Men medan hans idé var att ta laptop-batterier, sätta ihop dem i ett tråg och addera säkerheten på utsidan har vi placerat allt inuti en burk av aluminium."

Hon beskriver uppfinningen bakom hennes nya bolag Cadenza Innovation som en energilegobit för ingenjörer, just det hon lovade i sitt TED-talk för 5 år sedan.

"Det handlar om ett nytt sätt att paketera energi. Vi har kunnat placera battericylindrarna tätare och satt dem i en kermiskt insats med både termisk isolering och ett brandsläckande material. Denna insats har vi placerat en aluminiumburk för att få optimal kylning. Genom den här lösningen har vi kunnat ta bort en massa onödiga komponenter och få ut mer energi per volym. Förenklat kan det jämföras med en Harry Potter-bok som du kan hålla i ena handen, enkel på utsidan men avancerad på insidan."

LÄS ÄVEN: Deras genomskinliga högtalare ska hålla hela livet - och alla delar går att byta ut

Batteriet är främst framtaget för transporter, som exempelvis bilar, bussar och grävmaskiner, samt för användning i ett elnät där alltmer energi produceras lokalt med hjälp av förnyelsebara källor.

"Genom att matcha det med energilagring så att elnätet blir mer jämnt belastat kan vi ta oss ur den fossila världen helt och hållet."

Med fler än ett dussintal sökta patent och fyra av dem godkända har Cadenza Innovation nu genomfört sin första externa finansieringsrunda under ledning av amerikanska Golden Seeds. Med 5 miljoner dollar i tillväxtkapital kan Christina Lampe-Önnerud och hennes team på 10 medarbetare, inte minst hennes man Per Önnerud, ta nästa steg mot marknaden och anställa fler.

"Jag tror att vår lösning kommer att finnas på marknaden om två år. Men eftersom vår affärsmodell är byggd kring licenser kommer användarna inte att se att det är vårt batteri som ligger bakom."

Men det handlar inte bara om att sälja licenser och sedan släppa taget. För Christina Lampe-Önnerud är det viktigt att vara med kunderna hela vägen till marknaden i ett partnerskap. Bland de bolag som Cadenza Innovation samarbetar idag med finns Fiat Chrysler, ABB och den amerikanska aluminiumjätten Alcoa.

LÄS MER: Sveriges batteridrottning slår till igen


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär