EU- och handelsminister Ann Linde Fotograf: TT / Henrik Montgomery

Regeringens nya startupsatsning: Lägger 30 miljoner på att göra svenska startupscenen bäst i världen

Vill stärka "möjligheterna för startup-företag att få tillgång till utländska nätverk av investerare"

 

Det är Business Sweden, som tillsammans med Vinnova, Almi och svenska inkubatorer, vetenskapsparker och startup-miljöer fått uppdraget från regeringen att både hjälpa svenska startups att etablera sig utomlands, och även utländska startups att etablera sig i Sverige.

Fokus kommer ligga på så kallade "Born Globals", det vill säga företag som redan från start exporterar sina produkter och tjänster utomlands. Detta är ofta startups inom IT-tjänster, medtech, dataspel, mode, musik och design. 

LÄS ÄVEN: Deras genomskinliga högtalare ska hålla hela livet - och alla delar går att byta ut

"Genom detta nya uppdrag stärker vi möjligheterna för startup-företag och andra Born Globals att få tillgång till utländska nätverk av investerare, företagsinkubatorer och startupmiljöer", säger EU- och handelsminister Ann Linde i pressmeddelandet. "Det skapar möjligheter för dem att växa snabbare - både hemma och internationellt."

Med start i år kommer regeringen årligen lägga 7,5 miljoner kronor på projektet, fram till 2019. Detta innebär en satsning på totalt 30 miljoner kronor.

"Vi vill stärka länken mellan olika statliga aktörer som hjälper företagen att växa", säger Ann Linde. "Sverige är mycket framgångsrikt i att fostra snabbväxande startups, men konkurrensen är hård och gamla framgångar garanterar inte nya."


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.