ANNONS

Framtidens bil – med funktioner som en smartphone

För bara några år sedan skulle idén om en självgående bil som pratar med andra bilar låta som något hämtat ur en science fiction-roman. Men i dag är tanken inte lika främmande.

De senaste innovationerna inom bilbranschen tyder på att det inte är långt kvar tills vi har självgående bilar på våra vägar. Vissa hävdar till och med att vi inom en snar framtid kan skriva ut våra nya, helt personifierade, bilar med hjälp av en 3D-skrivare.

Men självgående bilar och 3D-printade produkter är bara några av de möjligheter som framtiden för med sig. I och med att bilens roll håller på att revolutioneras behöver tillverkare och leverantörer inom bilindustrin göra stora förändringar för att hänga med i utvecklingen. Man skulle kunna säga att bilen håller på att bli mer av en mobiltelefon på hjul än ett transportmedel. Därmed blir, precis som inom mobilindustrin, användardata ett viktigt verktyg. Med hjälp av dataanalys kan man förbättra konsumentupplevelsen och bygga starkare relationer med sina kunder.

Den här nya datafokuserade inriktningen för branschen är möjlig tack vare ny digital teknik som tillåter rika informationsflöden mellan tillverkare, konsumenter, förare, fordon och infrastruktur. Dessa sammanlänkade delar förvandlar fordonsindustrin från en värld dominerad av tillverkare till ett större ekosystem där regeringar, organisationer och återförsäljare samarbetar och där konsumenten ständigt är i fokus.

En av de nya utmaningar som tillverkare nu ställs inför är att de måste handskas med ett större antal partners än tidigare då en stor del av den nya teknologin är mjukvarubaserad. Konkret betyder detta att biltillverkare måste hitta nya teknologileverantörer och själva utveckla digitala kunskaper för att kunna interagera med den mjukvara som finns i nya bilar.

Connected Manufacturing, ett digitalt ramverk som Hewlett Packard Enterprise (HPE) förespråkar, gör den här processen enklare för biltillverkare och skapar nya affärsmöjligheter. Genom uppkopplade bilar kan tillverkare lära sig mer om sina konsumenter och få mer detaljerad information än tidigare. Detta kan vara fakta som till exempel hur konsumenterna kör, när de kör, vart de kör och vilka funktioner på sina bilar de använder mest. Biltillverkare kan samla data i realtid utan att informationen filtreras via en återförsäljare.

”Den här typen av information kan aggregeras och användas för att utveckla differentierade produkter eller för att höja säkerheten i fordon. Den kan också användas för att skräddarsy upplevelser för att förbättra kundupplevelsen”, säger Joachim Klink, director and global automotive lead på Microsoft Business Solutions, HPE.

Med sin expertis inom kontextuell och uppkopplad data erbjuder HPE färdiga skräddarsydda mjukvarulösningar till biltillverkare och återförsäljare. Säljverktyg såsom Automotive Sales och Aftersales CX Management hjälper originaldelstillverkare att bättre förstå förares önskemål och låter dem skapa skräddarsydda erbjudanden som är anpassade till individuella körstilar och preferenser.

Men kontextuell och uppkopplad data ger också kunder tillgång till ett brett utbud av mobila tjänster såsom hotellbokning, trafikinformation och andra relevanta funktioner. HPE har, tillsammans med Microsoft, skapat en skräddarsydd version av Microsofts Dynamics CRM-verktyg för bilindustrin där kunder kan ladda ner appar och tjänster som passar just deras preferenser.

Skräddarsydda lösningar har varit ett framgångsrecept för den japanska biltillverkaren Nissan.

“Under de senaste sex månaderna har vi, tack vare HPEs Automotive Sales och Aftersales Management-verktyg, kunnat minska uppföljningstiden på säljleads från fem till en och en halv dag. Det har lett till en ökad konverteringsgrad på 300 procent” säger Li Mingqing, general manager, Information Systems Department på Nissan Infiniti i Kina.

En annan biltillverkare och HPE-kund, Skoda, har gjort tunga investeringar inom digitala showroom och har, bland annat, introducerat verktyget Premium Car Configurator för sina kunder. För Skoda är det ett första steg mot att flytta showroomet in i vardagsrummet och snart kommer konsumenter att kunna skapa sina egna drömbilar från soffan samtidigt som de blir hjälpta av en säljare på distans.

En annan intressant innovation som håller på att förändra körupplevelsen är fordon-till-fordon-kommunikation (V2V, vehicle-to-vehicle). Bilar som pratar med varandra på vägarna kommer att göra bilresan säkrare. Ett experiment i Michigan, USA, testar just nu V2V på 3000 bilar för att förhindra krockar. Experimentet går till så att när två bilar närmar sig en korsning skickar de signaler till varandra som uppmärksammar föraren på den ankommande bilen vilket gör att hen kan undvika en krock.

Även om den uppkopplade bilen förbättrar vår fysiska säkerhet så innebär det också nya cybersäkerhetsutmaningar för biltillverkare. En högre grad av digitalisering i produktprocessen medför, i sin tur, en högre risk för att cyberintrång och stölder av värdefulla immateriella tillgångar. Den uppkopplade bilen och dess framtida ekosystem kommer att behöva ett starkt cyberskydd. HPE som är verksamt inom både bil- och cybersäkerhetsbranscherna ser fram emot att följa utvecklingen och sina partners in i en ny era för bilen.

 


TOPPDELAD

Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium