Fotograf: Vilokan pressbild

Svensk storaffär inom cirkulär ekonomi ska göra flygplatser mer miljövänliga

Hindrar tungmetaller från att nå vattenverken. 

”Mycket snack och lite verkstad”.

Så beskrev Cradle Nets nyvalda ordförande Elin Bergman Sverige-läget inom cirkulär ekonomi förra våren för Miljö Online. Precis som namnet antyder går cirkulär ekonomi ut på ett anamma ett kretsloppstänk för produkter. Cradle Net arbetar med att sprida idén i Sverige.

LÄS ÄVEN: Ikea storsatsar på solceller – ska drivas helt förnyelsebart om 4 år

Nu kan det dock visa sig att det snart blir betydligt mer verkstad.

Orsaken är att svenska renings- och återvinningsgruppen Vilokan med Gullspång Invest i ryggen vunnit ett Sverige-avtal med Swedavia som äger tiotalet flygplatser i landet, däribland Arlanda, Landvetter och Luleå. Avtalet omfattar rening och återvinning av den specialanpassade glykol som Swedavias stora tankbilar använder för att avisa flygplan från snö och rusk.

Vilokangruppen återvinner redan 300 ton glykol per år. Sverige-avtalet med Swedavia ökar på volymen med drygt 1 000 ton ända upp till 1 500 ton per år, enligt Johan Brandberg, som är vd för ett av bolagen i Vilokangruppen.

”Swedavia-avtalet är bland det största vi kommer att ha gjort i Sverige”.

Flygplatsjättens problem har varit att vissa delar av glykolen inte fångas upp, utan riskerar att rinna ned i avloppet med följd att tungmetaller når ändå ut till vattenverken.

Rent praktiskt sker Vilokans renings- och återvinningsprocess i två steg. Först utvinns vatten från glykolen och det brukar gå att få ut cirka 50-60 procent av den totala vattenmängden. Vid nästa steg leder en avancerad destillationsprocess till att glykolen sedan kan återvinnas, och resterande vatten avleds till avlopp. Kvar återstår ren glykol.

Glykolen kan användas för ytterligare avisning av flygplan, men även säljas vidare till andra marknader via Vilokangruppens nybildade bolag – ADF Solutions – för att finansiera återvinningsprocessen. Därmed skapas vad som skulle kunna ses som ett skolexempel på en cirkulär affärsmodell.

Vilokan har dock inte bara siktet inställt på Swedavia. Tanken är att projektet ska leda till att gruppen inte bara kan exportera sin miljöteknik till flygplatser i Europa och resten av världen, utan även till andra branscher som använder vatten i sina processer.

”Vi ser enorm potential internationellt där vår renings- och återvinningslösning skulle kunna göra stor nytta på ett stort antal platser”, säger Johan Brandberg.

Upplägget innebär att Vilokangruppen tar på sig ett helhetsansvar. Det vill säga alltifrån själva teknikkunnandet och skapandet av renings- och återvinningsanläggningar till utveckling av olika tjänster.

LÄS ÄVEN: Sverige är först i världen med miljömärkt flytande drivmedel

Vad har ni för konkurrenter?

”Vi är relativt ensamma om att bygga anläggningar ihop med kunderna direkt på plats och det ger också transportmässiga fördelar jämfört med exempelvis börsnoterade Recyctec som arbetar med centrala lösningar”.

Vilokangruppen startades på 80-talet och har idag kunder som Volvo och Scania. Gruppen består numera av drygt 50 anställda och omsätter 180 miljoner kronor.

Vilokan har tidigare arbetat med ett liknande projekt vid Montreal Airport. Den gången handlade det dock mest om att installera renings- och återvinningsanläggningen för att därefter låta en lokal leverantör ta över.

Då Vilokan drog igång verksamheten för cirka 30 år sedan stod miljöteknik inte särskilt högt i kurs hos näringslivet. Undan för undan har Johan Brandberg sett ett växande intresse från industrier att gå från lösningsmedel i processerna till mer till vattenbaserade varianter. Nu efterlyser alltfler bolag slutna system.

”Återvinning av vatten håller på att bli en stor marknad. Vatten är inte särskilt dyrt i Sverige, men är ändå en råvara vi måste vara rädda om”.

Hur mycket är Swedavia-avtalet värt?

”Det är svårt att säga i siffror då det beror på råvarupriser, valutakurser och annat, men vi talar om ett ansenligt värde”.

Vad kan sätta käppar i hjulet för era expansionsplaner?

”Att marknaden inte är mogen för att tänka i sådana banor”.

Gullspång Invest äger en tredjedel av Vilokangruppen sedan två år, men Johan Brandberg vill inte uppge vad prislappen landade på.

”Vi var tvungna att bli både större och starkare för att skala upp. Så det kändes som ett naturligt steg”.

Det verkar lönsamt med miljöteknik. Vilokangruppen omsätter drygt 3 miljoner kronor per person?

”Ja, och det kommer bli betydligt mer lönsamt. Miljöteknik är en framtidsbransch”.

Han tycker att Sverige har legat långt fram inom miljöteknikområdet när myndigheterna redan tidigt ställde tuffa krav, men nu ser han ett uppvaknande i många andra delar av världen.

”Världen är på väg mot något man kallar water stressed situation som gör att det blir allt viktigare att vara resurssnål”.

Håller du med om att det har varit mycket snack och lite verkstad när det gäller cirkulär ekonomi i Sverige?

”Jo, men det känns ändå som att världens medvetenhet hela tiden ökar om att vi inte kan hålla på så här i ytterligare 30-50 år”.

LÄS ÄVEN: Åhléns hållbarhetschef om deras praktikplatser för nyanlända: "Det är viktigt utifrån ett hållbarhetsperspektiv"


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant