Fotograf: Youtube

Stanford-forskaren: "Det råder en allmän missuppfattning om att man måste offra sin egen lycka för att nå framgång"

Professorn och forskaren Emma Seppälä ger dig nyckeln till framgång och lycka. 

Vill du bli riktigt lycklig och framgångsrik? Då kan det vara dags att glömma Martin Luthers 95 teser och lyssna på Stanford-forskaren Emma Seppälä i stället.

I hennes nya bok ”The Happiness Track: How to Apply the Science of Happiness to Accelerate Your Success” menar hon att det går att sätta likhetstecken mellan att vara framgångsrik och lycklig. 

Ett av våra allra största misstag i jakten på lycka är tron på att vi måste härda ut för att senare i livet kunna bli lyckliga. 

"Det råder en allmän missuppfattning om att man måste offra sin egen lycka för att nå framgång.", säger Stanford-professorn till Business Insider.

LÄS ÄVEN: De hoppade av skolan och byggde hemlig dröm i källaren – nu är deras startup värd 300 miljoner kronor

Emma Seppälä har identifierat sex teser som hon ser som nyckeln till att bli riktigt framgångsrik och lycklig på kuppen. 

1. Lev för stunden
I dagens arbetsliv uppmuntras vi till att jobba non-stop, skapa ”att göra”-listor och multitaska. Forskning visar dock att vi är mycket mer produktiva och till och med mer karismatiska om vi fokuserar på nuet. Den ungerske psykologen Mihaly Csikszentimihalyi har exempelvis myntat begreppet "flow” - som verkligen handlar om att befinna sig i nuet. Hans forskning visar att oavsett vad vi håller på med blir vi lyckligare när vi befinner oss i ett tillstånd av just flow.

2. Träna på att hantera bakslag
Då vi jobbar hårt gör kroppens nervsystem oss redo att fly eller fäkta. Studier visar visserligen att kortsiktig stress kan vara bra för oss, medan den långsiktiga varianten är förödande för vår hälsa.

Så den gamla sanningen om att det inte handlar om hur man har det, utan hur man tar det gäller än idag. Genom att träna på att hantera på bakslag kan vi återhämta oss snabbare både psykiskt och fysiskt, enligt forskarna.

3. Håll dig lugn
Då du hela tiden kör för fullt ös är risken stor att du bränner ut dig, vilket redan drabbat drygt hälften av den amerikanska jobbstyrkan, enligt Emma Seppälä. Den som håller sig lugn kan i stället hushålla med energin.

Stanford-forskaren har bland annat undersökt 21 krigsveteraner med posttraumatiska stressjukdomar, PTSD. Hälften fick ägna sig åt meditation med andningsövningar och annat, medan den andra hälften inte hade några sådana metoder att ta till. Meditationsgruppen minskade symtomen för PTSD blott en månad efteråt och effekten höll i sig i ett år.

4. Gör ingenting – oftare
I väst tror vi oftast att vi måste ta för oss något annars är vi inte produktiva, men det är en villfarelse. Forskningen visar snarare att vi är mer kreativa när vi inte jobbar på toppen av vår förmåga.

I en studie från 2011 fick 428 studenter själva avgöra om man var morgon- eller kvällsmänniska och därefter ta sig an logiska problem – antingen på morgonen eller kvällen. Överraskande nog visade studien att morgonmänniskor noterar högst poäng sent på eftermiddagen, medan kvällsmänniskor gör det på morgonen. Det vill säga studien visar att vi är som allra starkast mentalt när vi egentligen är lite trötta och därmed också kanske mer avslappnade.

På fritiden drar vi oss också för att bli uttråkade. Då amerikaner blev ombedda att definiera lycka väljer många ord som iver, upprymdhet och spänning. Personer i östra Asien väljer snarare ord som stillhet, frid och lugn.

Emma Seppälä rekommenderar att man kopplar av under arbetsdagen genom att alternera högintensiva aktiviteter med lågintentensiva motsvarigheter som att städa på både skrivbordet eller i datorn.

5. Var snäll mot dig själv
Människor tror ofta att man ska hålla sig till det man är bra på och sky det man är mindre bra på.

Stanford-forskaren menar dock att rädslan för att misslyckas inte bara hämmar dig och gör dig mer benägen att ge upp, utan  den leder också till dåliga beslut som att du exempelvis inte satsar på den karriär som du alltid har drömt om. Tricket är att vara snäll mot sig själv och komma ihåg att alla begår misstag. Man måste också ha ett distanserat förhållningssätt till negativa tankar för att inte fastna i dem.

6. Visa medlidande med andra
Människor tror ofta att man sätta sig själv i första hand. Forskningen visar snarare att det är bättre att lägga sin energi på att odla relationer med andra. Har du exempelvis en bra relation med chefen, en viss kollega eller dina anställda är det mer troligt att du inspirerar till lojalitet, vilket i sin tur gör folk mer produktiva, enligt Emma Seppälä. Det går också att träna sig själv i att bli bättre på att visa medlidande. 

Emma Seppälä och hennes kollegor vid Stanford Center for Compassion and Altruism Research and Education har låtit personer gå igenom ett träningsprogram i nio sessioner. Deltagarna var inte bara mindre stressade, mer empatiska och mer benägna att hjälpa andra efteråt, utan visade även större förståelse för andras lidande.

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.