Hennes köttglass gör succé och älskas - av hundarna

Våra fyrbenta vänner älskar hennes hundglass - och hon får in miljoner i investeringar.

"Hundglass med köttsmak?? Nej, något så galet kan vi inte satsa på sade chefen på Triumfglass. Så vi åkte hem igen med svansen mellan benen."

Men idén om hundglass, som den finlandssvenska entreprenören Sonja Catanis tioåriga dotter kläckt, var inte alls så galen som den verkade.

I själva verket landade den perfekt, mitt i den rådande humaniseringstrenden av våra husdjur.

"Jag trodde aldrig att det skulle få så stort genomslag", säger Sonja Catani när vi ses på restaurang Strandvägen 1 där allting började.

"Lite nedslagen ringde jag krögaren Pelle Lydmar, som själv har tre hundar. Han höll på att köra av vägen för han skrattade så när jag berättade om våra planer. Men han köpte dem med hull och hår och vi fick låna hans restaurangkök tidiga morgnar innan frukostruschen startade."

Efter en crash-course i glasstillverkning och ett inköp av en glassmaskin av enklaste modell från Elgiganten började hon testköra. Familjens taxar, Hugo och Celine, som snart skulle bli företagets ansikten utåt, var minst sagt nöjda över sitt nya avsmakningsuppdrag.

LÄS ÄVEN:  Stanford-forskaren: "Det råder en allmän missuppfattning om att man måste offra sin egen lycka för att nå framgång"

"Det enda jag visste innan jag började var att jag inte kunde använda socker och laktos, för det är inte bra för hundar. Som tur var lyckades jag få tag på en kemist i USA via ett nätforum som gav mig tipset om att använda en baljväxt som emulgeringsmedel för att få till konsistensen trots avsaknad av vitt socker."

Glassmaskinen från Elgiganten byttes ut mot en betydligt dyrare variant från Italien och med frysväskor från Ö&B kunde Sonja Catani och hennes man Carl Hirsch börja köra ut glassar i Stockholmsområdet. Fågelbro Golfklubb var en de första kunderna.

"Dagen efter vi la upp vår Facebooksida hade vi 50 gillamarkeringar. Sen fick vi in första bilden på en hund som åt vår glass på en solig terrass och då tog det fart ordentligt. Under 10 veckor gjorde vi 3 500 glassar till 2 000 kunder. Då insåg jag att det måste finnas något i den här idén."

Nio månader senare, i april i år, var Hugo & Celine redo att ta ett nytt kliv och betydligt större volymer. Med mycket hjälp från Arbetsförmedlingen står i dag fyra personer i en produktionsanläggning i Karlskrona och producerar glass för allt de förmår.

Snart drar de vidare till Karlshamn, till en lokal i den gamla mejerifabriken som ska förnyas med hjälp av Marc Ljungström, specialist inom livsmedelsteknik från Lunds Universitet. Han har också gått in som aktieägare i Hugo & Celine AB.

"Med de nya lokalerna och specialbyggda maskiner kommer vi kunna producera minst 100 000 glassar i månaden och cirka 500-1 000 burgare i timmen."

LÄS ÄVEN: Glöm jobbet under semestern – en chef som stör bryter mot lagen

För det är med rawfoodburgare och annan högkvalitativ hundmat Hugo & Celine ska växa vidare.

"Glassen är inkörsporten, men det stora kommer att vara hundmaten. Vi vill växa med våra fans och hunder, förlåt kunder, och deras önskemål. Vi jobbar ihop med professor Anna Hielm-Björkman, den enda i världen som forskar inom raw food för hundar. Om hon kommer fram till att vi ska ha mer morötter och mindre komage för att det är bra för att undvika exempelivs höftproblem, så ska vi vara snabbfotade nog att göra det. Vårt mål är alltid att ha bästa kvalitet och servera det med glädje och en gnutta humor."

Förutom hela sitt eget sparkapital har hon tagit in externa pengar i två omgångar från "friends and family", totalt 6,5 miljoner kronor, men äger fortfarande 61 procent av bolaget.

Sonja Catani får bråttom iväg. Det är dags för möte med hennes två styrelsekollegor och vänner, Lotta Spandel, affärsadvokat på Nordia och Anders Wallgren, som tidigare bland annat varit vd för Kronfågel och Scandic Hotels.

Men innan vi lämnar reser sig sällskapet bredvid oss. De tackar för den utmärkta glassen som gett deras tollare njutning och dem själva en stunds avkoppling.

LÄS ÄVEN: Hon var Spotifys första rekryterare - det här letar hon efter när hon anställer


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant