Fotograf: Uptrail

Entreprenörens rekryteringsapp gör succé utan riskkapital - och han har 5 tips för att lyckas utan extern investering

Vägen till framgång har kantats av många misstag, och idag tar han inte in en krona utifrån.

Rekryteringslösningar på nätet tyckte entreprenörsduon Daniel Dudek och Gustaf Winnberg var en klockren affärsidé när de drog i gång Unwrap 2013 direkt efter avslutad civilekonomutbildning.

I dag konstaterar Gustaf Winnberg att det inte var något större fel på själva affärsidén, utan snarare utförandet.

Den största blundern var att ta in kapital tidigt och därmed sälja stora delar av verksamheten för en billig peng. De hörde bland annat av sig till deltagare i "Draknästet" - Gustaf Winnberg vill dock inte gå in på vem/vilka som satsade pengar i Unwrap.

"Du kan ofta läsa i tidningar om bolag som får stora summor av riskkapitalister. Det skapar viss hysteri och påverkar entreprenörer att jaga kapital och sälja stora delar av bolaget billigt innan man ens vet om det är nödvändigt", säger Gustaf Winnberg.

LÄS MER: Professorn: "Vi borde bara jobba två timmar per dag"

I dag är han vd och tillsammans med Tobias Jakobsson och Björn Lennartsson medgrundare till Uptrail och han har en helt annan inställning.

Det nya bolaget har en plattform för jobbsökning via mobilen och har inte tagit in en krona i riskkapital. Trots att bolaget bara har funnits i ett år har man redan över 450 kunder, däribland Schibsted, Handelsbanken och Vattenfall. Omsättningen under första kvartalet i år landade på 1,2 miljoner kronor och prognosen för helåret är 7,6 miljoner kronor.

Plattformen innebär att den som letar efter jobb inte behöver ödsla tid på cv eller personliga brev. Sökande får i stället svara på ett antal frågor för att få chans att bli kontaktad av den som erbjuder jobbet. Och det är inte bara affärsmodellen som skiljer sig väsentligt åt från Gustaf Winnbergs första bolag.

LÄS MER: 9 tecken på att du aldrig kommer bli rik

Uptrail arbetar målmedvetet efter en så kallad bootstrapmodell. Den går ut på att finansiera verksamheten genom egna medel och intäkter och att snabbt hitta lönsamhet. Det är ingen ny företeelse, utan Bill Gates, Michael Dell och Steve Jobs är alla exempel på välkända företagsbyggare som har skapat sina verksamheter på det viset.

Gustaf Winnberg menar att problemet är att det är lätt att den som tar in andras pengar inte håller lika hårt i dem som sina egna. När Uptrail nyligen behövde en kaffemaskin fick det bli jakt på Blocket.

"Köper du en ny Moccamaster för 3 000 kronor är det lätt att du har samma beteende när det gäller andra investeringar. Det kan också vara svårt att få bort en kultur där man inte håller i pengarna när den väl har uppstått", säger han.

LÄS MER: "Alla mår bättre med fria arbetstider"

För att lyckas med modellen krävs en miljö som ger fritt utrymme åt kreativitet. På Uptrail finns ingen prestige, utan bästa idén vinner.

Företagets marknads- och tillväxtchef, Hanna Pettersson, poängterar att man inte ska vara sentimental med idéer som aldrig får fart. Ansträngningen är sällan värd det.

Då är det bättre att lägga ned idén snabbt och rikta energin mot något med större möjligheter att lyfta. Känner hon minsta osäkerhet tar hon bara en krass titt på siffrorna och agerar utifrån det.

Uptrail har också hämtat inspiration från den grekiske legendariske skeppsbyggaren Ari Onassis som lyckades ta betalt för fartyg innan de ens var byggda.

Hanna Pettersson menar att det många gånger kan räcka med en väl underbyggd pitch eller rentav en skiss på en whiteboardtavla för att få till stånd en affär.

Det kan jämföras med det förra bolaget Unwrap, där Gustaf Winnberg ägnade både tid och pengar åt att utveckla system innan man ens kände till kundernas behov.

Bootstrap- och Onassismodellerna i all ära. Gustaf Winnberg utesluter inte att det kan bli tal om att ta in kapital längre fram.

"Då talar vi kanske om en utlandsexpansion, men det är inget som ligger i pipen. I nuläget har vi fullt fokus på en snabb organisk tillväxt i Sverige" säger Gustaf Winnberg.

Här är Gustaf Winnbergs 5 tips för att lyckas utan externt kapital:

1. Sälj in tjänsterna och produkterna först, bygg sedan. En webbplats från en färdig mall kan räcka.

2. Ta betalt från dag ett. Sälj dig inte för billigt. Var stolt över idén och se värdet för kunden.

3. Testa idéer snabbt och skapa en prestigelös kultur. Titta på siffrorna och våga tro på dem för att snabbt skrota idéer.

4. Jaga onödiga kostnader och förhandla hårt. Ha kvar inställningen även när pengarna börjar trilla in.

5. Rekrytera medarbetare som tror på produkten och delar din vision.


NYHETSBREV


Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Två killar från förorten har byggt ett monster som växer snabbare än Spotify – ”Vi har fått jobba dubbelt så hårt”
  2. Här är Leif GW:s nya jätteinvestering - ”Det här tror jag stenhårt på"
  3. 9 tydliga tecken på att du är underbetald
  4. Hemlige svenske kasinomiljardären talar ut – för första gången
  5. Bolånechefen: ”Det här är det värsta som kunde hända”
  1. Svenske medieprofilen lämnar allt för att leva på 6.000 kr i månaden – ”jobba 8-17 gör mig sjukt deprimerad”
  2. Här är 36-åringen som just köpte Sveriges dyraste bostad – för en astronomisk prislapp
  3. Här är Leif GW:s nya jätteinvestering - ”Det här tror jag stenhårt på"
  4. Här är det: Besked om amorteringskravet
  5. Löwengrip släppte just sin årsrapport – och det är galet bra siffror

SENASTE VA