Fotograf: Pexels

Grattis hipsterentreprenören! Du är helt jävla unik - precis som ALLA andra…

Alla entreprenörer ser likadana ut, har samma förebilder och drömmer samma drömmar. Men det krävs mer än en ful keps för att bli nästa Elon Musk.

När jag föll ur ledet på gymnastiken och inte orkade göra alla armhävningar brukade min tränare säga,

"Du tror visst du är speciell, och du har rätt. Du är helt jävla unik - precis som ALLA andra."

Det exakt vad jag tänker varje gång jag råkar ut för en av alla hipsters som utger sig för att vara entreprenör.

Det är ett exempel på fatalt misslyckad personal branding.

Alla entreprenörer ser likadana ut, har samma förebilder och drömmer samma drömmar. Men det krävs mer än en ful keps, en kvasi-obskyr musiksmak, och ett par månaders ranson av måltidsersättningen Soylent - som alla i Silicon Valley tydligen dricker - för att bli nästa Elon Musk.

Trovärdighet i en yrkesroll som bygger på driv och riskvillighet kan aldrig byggas på att gå samma väg som alla andra. Tyvärr har Silicon Valley inte plats för alla mainstreamhipsters. Innovation uppstår inte i huvudfåran - och de modemedvetna fiskar som simmar där kommer inte bilda nästa unicorn (ett startup värderat till över en miljard dollar).

Det finns en generell uppfattning bland investerare att varje programmerare i ett startup höjer bolagets värdering med en miljon dollar, medan personer med andra flumtitlar istället sänker värderingen.

Det håller inte att ersätta kompetens med ett fräsigt personligt varumärke.

LÄS ÄVEN: Stanford-forskaren: "Det råder en allmän missuppfattning om att man måste offra sin egen lycka för att nå framgång"

Personal branding är ett medel för kommunikation, ett sätt att stärka sin identitet, och för många ett sätt att sälla sig till sina gelikar och stärka grupptillhörigheten. Det kan också vara ett redskap för att skapa trovärdighet i sin yrkesroll - om det görs rätt.

För reklamare kan det exempelvis vara viktigt att signalera att man tillhör något sorts mainstream avantgarde och har pejl på populärkulturens strömningar. I det fallet kan det förstås vara en fördel att klä sig hipstrigt och ha ett sådant där framgångsrikt Instagram-flöde.

Det finns ingen anledning att moralisera över den kosmetik som personal branding innebär. Visst har jag kompisar vars flöden i sociala medier får mig att känna att min ofotogeniska vardag saknar ett par färgfilter. Men när jag, under en kall och regnig weekend i Bukarest, ser en av dessa framgångsrika vänner ägna en kvart åt att välja ett filter som maskerar den grå himlen och förvandlar den urbana grusplätten till en strand, tycker jag det är rätt härligt ändå.

Som man säger i dagens klickjagande journalistik, "låt inte sanningen komma i vägen för en bra historia."

Denna visdom, tillsammans med den omtalade sociala medier-haussen gäller idag för såväl miljardbolag som entreprenörer. En genomgång som advokatbyrån Fenwick and West gjort av investeringsrundor för 37 amerikanska unicorns tyder på att riskkapitalisterna erbjuds särskilt fördelaktiga villkor för att värderingen ska tryckas upp precis ovanför miljardribban. Det skapar bra rubriker, och det är så man bygger ett starkt varumärke - genom storytelling.

Självbranda på, använd hur många filter du vill på Instagram och odla din personliga legend istället för din trädgård - för alla älskar framgångssagor. MEN gör det smart. Ska du vara innovatör kanske du inte bör branda dig som alla andra. Var en hipster på riktigt och sluta romantisera sådant som andra gjort häftigt. Byt Silicon Valley mot någon mysig öststat. Och för Jobs skull, bygg inte identiteten på tesen att coolhet är lika med kompetens. Man kan inte bygga en bra historia utan någon substans – det gäller för framgångssagor också.

LÄS ÄVEN: 10 saker som skiljer de bästa anställda från resten


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Paypals köp av Izettle i hamn – nu är 2018 största året någonsin för svenska tech-exits
  5. Det finns 5 typer av ”bullshit-jobb” – har du ett av dem?
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  4. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  5. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden

För dig som prenumerant