Fotograf: Linus Sundahl-Djerf / EAT

Musk-brorsan tröttnade på miljardbolagen - sadlade om helt

Bröderna Elon och Kimbal Musk har grundat flera bolag tillsammans som de sedan sålt för miljarder. Men medan Elon fortsatt på tech-spåret, har lillebror Kimbal valt en något annorlunda väg.

"Mat har blivit oerhört sexigt under de senaste åren, kockar är som rockstjärnor idag." Kimbal Musk sänder inte direkt ut blyghet när han glider upp på scenen på EAT Stockholm Food Forum som nyss ägde rum på Clarion Hotel Sign. Iförd cowboyhatt och ett brett Texasbälte berättade han om sin syn på matindustrin och hur man kan förbättra den på stor skala.

Det är första gången han är i Sverige och är inte lika välkänd som sin bror Elon men han står ändå ut bland de medverkande trots att gästerna och medverkande inkluderar kungligheter, välkända professorer och stora företagsledare. Han har själv gått från att vara en superentreprenör inom techvärlden till att förändra och förbättra matbranschen. VA var på plats och fick en energifylld pratstund med honom.

Att bröderna Musk har blivit världskända de senaste åren är ingen underdrift. Storebrorsan Elon är den mest kände av de två genom att vara huvudpersonen för bland annat Tesla och SpaceX men de båda har krokat arm i olika företag sedan de skapade deras första bolag tillsammans i mitten av 90-talet.

Deras andra bolag, Zip2, blev brödernas stora break när det såldes till Compaq för över 300 miljoner dollar 1999. Därefter blev de ikoner i techvärlden. Brorsan Elon gick vidare och skapade bolag som x.com som sedan blev välkända PayPal och som såldes till Ebay för ca 1,5 miljard dollar 2002. Sedan skapades bolagen SpaceX och Tesla av storebror Elon men under hela tiden har Kimbal varit med som investerare, partner och styrelsemedlem. Han sitter fortfarande i styrelserna för SpaceX och Tesla men har idag lämnat techbranschen som han gillar för något han verkligen älskar; mat.

"Jag tänkte aldrig att mitt matintresse, som jag haft sedan barnsben, skulle bli en karriär. Jag såg det bara som en hobby men ville samtidigt bli riktigt bra på min hobby. Därför bestämde jag mig för att ta en break från techbranschen, bosätta mig i New York och utbilda mig till kock."

Den 11:e september 2001, då terrorattacken på World Trade Center i New York ägde rum, fick Kimbal möjlighet att laga mat åt alla de brandmän som arbetade vid katastrofområdet.

"Att servera mat till brandmännen under den dagen var något som förändrade mig i grunden. Att se dem, kollegor och nära vänner, komma ihop och dela en måltid tillsammans under en rast, efter att ha varit ute och försökt rädda människors liv samtidigt som de riskerade sina egna, var en upplevelse som är omöjlig att beskriva med ord."

Kimbal öppnade sin första restaurang, The Kitchen, i Colorado 2004 med ett tydligt fokus på hållbarhet. Exempelvis drevs restaurangen helt på solenergi och allt avfall återvanns. Han utvecklade den under de kommande åren men det var inte förrän 2011 då han bestämde sig fullt ut att satsa sin tid och kraft på mat. Under 2006 till 2011 hade han varit vd för ännu ett techbolag som sålts av framgångsrikt och kände då att det var dags att operationellt lämna den bransch som gjort honom förmögen.

"Jag har alltid gillat techbranschen men jag har samtidigt alltid älskat mat. Det är en enorm skillnad på att gilla något och att älska något. Gör man något man älskar och jämför det med något man gillar så är det som att äta sågspån."

Idag har The Kitchen utvecklats till en framgångsrik restaurangkedja och prisats massor med gånger för deras extremt tydliga hållbarhetsfokus. När det gäller Musk och allt han och hans bror gör så slutar det naturligtvis inte bara med att bygga en framgångsrik restaurangkedja. Han ser en stor skalningspotential i att tidigt ansluta barn till riktig mat genom att skapa trädgårdar för utbildningssyfte i skolor över hela Amerika.

Trädgårdarna byggs upp för att ge barnen, våra framtida ledare, förståelse för mat, hälsosam kost, livsstilsval och miljön. De försöker också få in detta på lektionstid som binder till befintliga läroplanen såsom matematik och vetenskap. Trädgårdarna når idag flera 100 000-tals barn varje vecka och pengarna kommer delvis från vinsterna från restaurangkedjan.

Hur gör man då för att snabbt förbättra världens matproduktion och konsumtion för att nå de stora mål inom hållbarhet? Är det de stora företagen som ska ta flaggan eller kanske politikerna? Kimbal svarar så här:

"Det finns bara en grupp som kommer göra det snabbt och i massiv skala och det är entreprenörerna. Det som gör mig positiv till att vi kommer att se en enorm förändring och förbättring i världen under de kommande åren är drivet hos alla entreprenörer, riskkapitalet som börjar komma in i detta område och, kanske framförallt, den yngre generationens fokus på syfte. Generation y vill att vad de gör har en mening i det stora hela. Det kommer att göra hela skillnaden mot hur det ser ut idag."

Och Musk har ju haft rätt förut.

EAT Stockholm Food Forum är en del av initiativet EAT Foundation som grundades av Stordalen Foundation, Wellcome Trust, och Stockholm Resilience Centre. De tre organisationerna använder sitt unika utbud av erfarenheter inom hälsa, vetenskap, politik och hållbarhet, att sammankalla världens främsta experter och beslutsfattare som tillsammans kan förändra sättet vi äter. Visionen om EAT är en omvandling av den globala livsmedelssystemet att på ett hållbart sätt kunna föda en frisk befolkning av nio miljarder människor i mitten av århundradet. Huvudpersonerna och grundarna bakom denna plattform är våra nordiska "rockstjärnor" inom hållbarhet; Gunhild Stordalen och Johan Rockström.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium